CITAT (Tatta @ 09-09-2005, 17:52)
När, alltså vid vilken ålder, är det vanligast att det sätter igång.
Det är så olika från person till person. För min del började det vid 45 men mera uttalat vid 50. Blir snart 60.
Men jag hade inte så mycket av detta med vallningar utan jag fick sömnstörningar och p.g.a. detta ett himla humör på dagarna. Var irriterad, tålde ingenting nästan så att om det var någon som petade mig med fingret kunde jag börja gråta. Eller om jag satt på ett sammanträde och inte fick medhåll på en fråga så började jag att tjuta och fick gå ut.
Alla i min närhet tyckte att jag bar mig helt konstigt åt. Detta höll på ca 1 år mer eller mindre. Men så en dag kom en av mina arbetskamrater fram och frågade om det gått över, eftersom jag hade förklarat för honom varför jag var som jag var. Vad då sa jag, jo du är helt annorlunda nu och då först märkte jag själv att det hade gått över.
Skrev sedan ett personligt brev till alla mina arbetskamrater (killar) förklarade varför jag hade varit så konstig under en längre tid och hoppas att de ursäktade mig för mitt beteende och att de kanske får uppleva detta med sina respektive fruar i framtiden och då är de lite förberedda.
Detta brevet blev mycket uppskattat och många av dem kom sedan och frågade ibland hur jag mådde.
Det bästa med allt detta är att man slipper mensen. Den har jag inte haft på 10 år.