CITAT (Tatta @ 09-09-2005, 21:05)
CITAT (pejori @ 09-09-2005, 19:31)
jag tror att din tid i fertil ålder styrs av hur tidigt du fick mens

:)
en tidig pubertet ger en tidig menopaus

:huh:
men det ska inte påverka din livslängd

:)
jag kastades in i klimakteriet pga operation för fem år sedan
började redan som 37åring, ett arv av min mor.

:wub:
min mor var 36 när hon började, och båda mina systrar 42.
hade problem med svettningar i två månader ungefär....sedan slutade det, när jag bestämde mej för att jag kan leva med svettningar om det sker på dagtid.
tror det bli värre om man oroar sig

mina problem visade sig i att mensen blev väldigt oregelbunden och ena månade lätt, nästa var det störtblödningar.
den kunde hoppa över en månad, för att forsa fram månaden efter.

:(
sedan drabbades jag av mellanblödningar i tid och otid.

:(
Eftersom det bara finns ett antal ägg (tror faktiskt att det "bara" är 400 stycken, kan minnas fel) så är det precis så.
Att den fertila tid vi har faktiskt beror på när vi fick vår första mens.
Jag inser just nu att jag kommer va fertil rätt länge

Jo, visst är det så. Vi har ett visst antal ägg. Dessutom, ju äldre man blir desto slappare blir äggstockarna och med ålderns rätt händer det lätt att de ooops släpper iväg två ägg istället för ett. Det är därför det är vanligare med tvillingar ju äldre kvinnan är.
Men det var inte det jag undrade egentligen utan det var liksom på andra hållet - har man ett visst bestämt antal år att leva från det att man hamnat i klimakteriet? Inget exakt givetvis men om man kommer tidigt i klimakteriet så lever man inte lika länge som om man kommer sent in i klimakteriet. Under förutsättning då naturligtvis att man inte drabbas av någon dödlig sjukdom "i förväg" utan får leva färdigt om ni förstår hur jag menar.
Förmodligen är det väl inte så. Det är nog bara lite filosofiska tankar från min sida. Kroppen brukar ju vara finurlig och jag tänkte som så att när man kommer in i klimakteriet så kan man inte få barn längre men man måste ju leva kvar ett visst antal år för att kunna ta hand om sin avkomma. Så om man kommer in tidigt i klimakteriet så skulle det inte finnas någon biologisk förklaring till varför man skulle leva väldigt länge.