Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Svåra beslut, Att vara förälder
          Tatta
          Inlägg 09-09-2005, 16:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem nr: 6 445

Jag har 3 små barn.
          Äldsta är 9år & ska ikväll ha 2 lika gamla vänner hos sig.
          Jättekul! De ska spela , spel, både vanliga & TV-spel, de ska spela kort & käka chips & dricka läsk.
          Sedan ska de även se film, och det där de svåra besluten kommer in för denna gång.
          Ena killen ska ta med sig "Scary movie" och jag känner mig så kluven. Tydligen har de andra 2 grabbarna sett denna film. Jag har själv sett & skrattat massa. den är faktiskt rätt rolig men, fattar en 9åring humorn i den?
          Jag är tveksam.
          Visserligen skadar den kanske inte men ändå..
          Visst jag känner min son bäst men ändå känns det så svårt att säga nej. Jag är nu på väg att ge mied mig men.. hmm.
          Han har faktiskt även 2 småsyskon här hemma (7 & 6år) vilka jag verkligen tycker är för små.
          men det kan jag faktiskt undvikla (att de ser filmen alltså).

Tänk om det vore lätta beslut och ändå anar jag att detta bara är början wink.gif

--------------------
          Nygammal medlem i Zon5 som kanske lyckas bli trädgårdsbiten & aktiv till sist.. ;)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MrNorth
          Inlägg 12-09-2005, 08:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Jisses V, det var en höjdarserie det... PÅ den tiden 1986 var det två serier som jag VERKLIGEN såg fram emot att se med mina föräldrar, och det var V och "Knight Rider" med David Hasselhoff i hjälmfrisyr. Då var jag 7 år. Och det var inga mardrömmar där inte... för man kan nog inte påstå att de där 40minutersavsnitten var speciellt ruskiga... mest som sci-fi komedi.

Däremot hade jag säkert fått en del mardrömmar av den första miniserien med fem avsnitt. Den är ju betydligt "ruskigare".

Något som jag idag reagerar på är att dagens ungar är betydligt "tåligare" än vad jag var på den tiden. Jag vet när jag var typ 10-11 och kollade lite på "hajen"... sedan var jag som ett nervvrak i typ ett år efter det....

När jag för nån vecka sen satt och kollade på en "making of - jaws" dokumentär kom min 9åriga guddotter och hälsade på... tänkte inte på att jag hade det programmet på.. och hon satte sig vid tvn precis när killen på luftmadrassen blir uppäten och det sprutar rödfärg... Jag gjorde nån desperat manöver och sa till henne "titta inte"... lite halvt hysteriskt.. Men hon såg det och frågade "var det på riktigt?"

Nä sa jag det var bara på låtsas, med lite färg... Jaha.. sa hon. Sen kom en annan scen där Roy Sheider sitter och slänger i fiskrens och helt plötsligt hoppar hajen upp. En scen jag blev SKITRÄDD för när jag var liten. Visst hennes ögon blev lite större men jag frågade sen, tyckte du det var ruskigt? Nä för man ser att den inte var riktig... Då skrattade jag lite för mig själv... Sen frågade hon hur man hade gjort det så jag fick förklara... en modell, en lyftarm under vatten...
          ahaa sa hon typ som hitta nemo? Med datorer? Nja.. sa jag. Modeller.. ahaa okej sa hon sen. Vet inte om hon förstod riktigt... för idag är ungarna så vana vid att allt är datorgjort.

Igår när jag följde henne hem var det riktigt mörkt och vi gick genom skogen.. då frågade jag henne lite försiktigt... vad hon är rädd för.. ?monster, spöken? Näää inte så, svarade hon. Vad är du då rädd för, frågade jag. Mest fyllegubbar, svarade hon... Hmm... ja dagens ungar är iaf rädda för andra saker än vad jag var på min tid... bra att de är riskmedvetna.. rolleyes.gif

Ang scary movie... tror inte dagens ungar skulle bli speciellt påverkade av den... sätt på fredagen den 13:e instället.... eller dark water eller The Ring... då kan vi snacka "riktig" skräckfilm smile.gif Men som alltid är vi alla olika... och det är alltid föräldern som är bäst lämpad att avgöra... för han/hon känner *förhoppningsvis* sitt barn så pass bra.

/Henrik

Citera

Inlägg i den här tråden
          Tatta   Svåra beslut   09-09-2005, 16:46
          Betty   Ja du, det är inte lätta att vara förälder och fat...   09-09-2005, 16:51
          Tatta   Men, jag vet! DU kan väl säga ...   09-09-2005, 16:54
          pejori   tycker inte att det är en film för småbarn :) :) ...   09-09-2005, 16:56
          pejori   Men, jag vet! DU kan väl säga åt mig hur jag ...   09-09-2005, 16:59
          Fille   tycker en sån film skulel nog inte en 9 åring fatt...   09-09-2005, 17:02
          Åsa, mälardalen zon 2   Jag tror faktiskt på att det är bättre att ha för ...   09-09-2005, 17:06
          Nimbus   Tycker inte att du ska låta dem se filmen om du kä...   09-09-2005, 17:26
          Betty   Japp, stenhård var jag med - trots att "alla ...   09-09-2005, 17:30
          silos   Ordentliga regler och mycket tydliga budskap mår b...   09-09-2005, 17:45
          netaave   Om dom propsar på att se filmen så sitt med dom, k...   09-09-2005, 19:35
          lilla mamma   Tider ja Här äter vi efter gubbens mattider (typ ...   09-09-2005, 19:43
          Björken   Jag håller helt och fullt med alla här som ganska ...   09-09-2005, 19:49
          netaave   Glömde skriva att jag alltid ställer motfråga när ...   09-09-2005, 19:58
          Tatta   Än så länge ingen film :) De är ute nu å leker mon...   09-09-2005, 20:02
          Felix matte   Smart att se till att de är upptag...   09-09-2005, 20:28
          gammelnalle   Tydliga regler och regler som följs är mitt tips.....   09-09-2005, 20:28
          Felix matte   Så sant! :wub: Vi föräldrar ...   09-09-2005, 20:33
          netaave   Så länge barnen bor i mitt hus så är det mina regl...   09-09-2005, 23:15
          Latmask   Jag fick se den för mina föräldrar...   10-09-2005, 05:44
          Reserv   Skulle lilljäntans kompisar komma med en film som ...   12-09-2005, 08:36
          maudan   Barn under uppväxt blir otrygga barn utan regler.....   12-09-2005, 09:07
          Hilda   Har funderat ett tag på detta och det skulle vara ...   12-09-2005, 14:47
          vilda-tomten   Tatta: Hur gick det? Lyckades du aktivera dem ändå...   12-09-2005, 15:24

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-01-2026, 18:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon