För päron är svagväxande grundstammar att föredra eftersom Pyrus communis är alltför starkväxande. Som Åsa skriver är kvitten ett mycket bra alternativ. Ur härdighetssynpunkt kan det ibland vara problematiskt eftersom kvittengrundstammarna oftast inte klarar mer än zon II. Men spaljerar man i varmt läge i en väl preparerad och dränerad planteringsgrop bör det fungera. Svårigheten är förenligheten med några päronsorter, men det rör sig om ett fåtal. Är man en duktig ympare eller har kontakt med en god plantskolist kan man enkelt mellanförädla med en förenlig sort.
Det finns tre kvittenstammar som jag känner till Kvitten A, kvitten C och kvitten Adams. Kvitten A är troligtvis den som är lättast att få fram och den som har bäst förenlighet. Jag har prövat med Kvitten A på Doyenne de comice och den fungerar bra samt kvitten A, mellanförädling med Carola och Conference som huvudsort. Båda fungerar bra, men blir troligtvis betydligt mindre än A2, vilket inte jag ser som någon nackdel.
När det gäller sötkörsbär/biggarå finns det troligtvis ingen bättre svagväxande grundstam för hemmaträdgårdsbruk än Gisela 5. I zon III bör ni inte ha något härdighetsproblem med den.
--------------------
|