Håkan Svensson på Julitta Muséer har bra tips om vilka päronsorter som inte trivs på kvitten, om man inte har tillgång till ett bra uppslagsverk. Han kan säkert också svara på frågan om vilka i din närhet som kan ha fleråriga svagväxande grundstamsträd (som jag tror det kan vara svårt att få tag i).
Jag har inte gjort, sett eller läst testresultat som visar storleksskillnaden på kvitten och pyrus communis-grundstammar på päron. Däremot i zon 3 har jag sett många misslyckade och några lyckade spaljeringar av päron, som antagligen är satta på communis. Släpper man iväg en sådan spaljé utan beskärning ett eller ett par år blir det svårjobbat att få tillbaka formen och en lagom tillväxttakt.
Frågan är om det är så lyckat att i zon 3 och uppåt använda en mindre härdig grundstam på ett fruktträd som också är mindre härdigt än de härdiga äpplena.
Själv har jag 50 pyrus communis som jag tänkte testa att göra en spaljerad päronhäck av. Häckarna i koloniträdgårdarna strax utanför Ystad är inspirationskällan. Vad de hade för grundstammar visste inte ägarna heller, men hela området är fullt av päronspaljéer i olika former.