Hej Ragnhild,
jag har fått sidodkott av en "Appelblossom" Amaryllis, nu varje år. Jag har gjort så att jag bryter loss sidolöken när jag planeterar om modersplantan - alltså till våren innan krukan åker ut på balkongen! Vilket lär bli runt mitten av Maj. Sätter sedan sidolöken i en egen liten kruka och sedan vattnar jag den som vanligt. Att tänka på med sidoskott är att det tar MINST tre år innan den har blivit så pass stor att den sätter egna blommor. Jag har också gjort så att jag låter bli att vila skottet det första året eftersom ungan skott lätt kan skrumpna ihop om dom inte har tillräckligt med närning inne i löken! Så när "mamma plantans" blad vissnar ner för vintervilen så fortsätter du att vattna den lilla sidolöken! Jag brukar inte låta mina sidolökar vintervila förrän löken uppnått en diameter (bredd) på 5-7cm - för att vara på den säkra sidan.
Hoppas att du lyckas med dina sidodkott! Min erfarenhet av Amaryllisar är att om dom en gång har satt sidoskott så kommer den att göra det varje år...så detta kommer att gå som på räls efter några år!
Mvh/Emser