Jag kan hålla med dig om att det finns onödigt taskiga avlivningsmetoder känske är det ölfällorna som är det bästa, dör de fulla och glada eller drunknar de. Eller får man bygga ett elstängsel där de dör av elchocker. Den som har problemet får välja vilket sätt den ska angripa det!
Att flytta arter har ställt till mycket förtret i naturen. Ett är kisrkålen som fördes in i landet av munkar om jag är rätt informerad, ett annat är björnlokan.
Björnlokan som är rejält giftig vid förtäring, växtsaften ger brännskador på hud dessutom är den hemskt ful. Jag som bor nere i skåne har sett och hört mycket om den. Den har säkert trängt ut utrotningshotade arter. Nu bekämpar man den med får, de tycker de små björnloke plantorna är jättegoda. Just nu kommer jag inte på fler exempel!
Att artrikedomen är viktig kan vara lite svårt att förstå, men om man har 100 000 000 olika arter och en förändring i klimatet sker så borde ju några klara sig men om man bara har 100 olika arter så kan det ju bli få eller inga kvar. Har vi inga växter så tillverkas ingen syrgas... Ja det finns massvis med fler effekter som jag inte orkar minnas just nu.
genom att flytta växter eller djur så kan man flytta sjukdomar. Det finns teorier som säger att pesten kom hit med råttorna som kom med speppsfarten...
Mördarsnigeln äter andra sniglar därav namnet. Jag vet inte om den även äter vilda utrotningshotade växter men ser det inte som orimlig!
Vinbärssnigeln, den ätliga snäckan, är ganska stor, säkert 4 cm över skalet kanske till och med ännu större, de är jättefina!
Nu hade du ju tur att det inte var mördarsningeln du flyttade! och förhoppningsvis så hade inte de snäckorna någon sjukdom som kan drabba något annat djur i skogsbacken.
Jag skulle kunna skriva massvis om detta märker jag