Intressanta frågor och svar här. Jag tycker också om kvitten, njuter av dem som lite exotiska frukter när jag gästar vänner söderut.
Missade förut Birgers inlägg om att de gamla päronspaljéerna i Skåne ofta står på fröstam. Jag gissade på det när jag såg dem och funderar på om det är så lyckat med svagväxande underlag på päron och äpple för spaljé egentligen.
För kronträd som man vill ha snabb frukt på och som inte får bli stora är de ju utmärkta. Men spaljéer, häckar, fristående kordonger etc vill man ju ska bli gamla. Och visserligen är ju tillväxten stark med fröstammar, men det innebär ju också att man kan misslyckas med beskärningen och kunna fortsätta ändå. Och det tredje - eftersom vi ändå i våra trädgårdar planterar en hel del klippkrävande såsom häckar (för att inte tala om pilhäckar), gräsmatta och annat - varför inte klippa rejält i spaljén, frukthäcken mm också? Man kommer ju inte undan att klippa bara för att man har en svagväxande sort, även om man klipper bort kortare grenar.
I Ystad klippte man de fristående spaljerade päronhäckarna med häcksax på flera ställen. En gång på vårvintern och en gång på sensommaren. Häckarna såg bra ut ändå, ungefär som häckar gör när man klipper med häcksax. Lite fnasigt här och var, men ändå blom och frukt och fortsatt tillväxt.
Jag har experimenterat lite med svagväxande grundstammar för äpple här i zon 3 som var tänkt för häck (B491 och B396), men tycker inte att de har kortare tillväxt de första åren. Däremot klenare grenverk. Då är det roligare med A2 och fröstammar som man vet har styrka och som får stabilitet snabbare. Frukt kommer ju ändå snabbt på det man sträcker i lutande vinklar.
Jag tror inte svagväxande underlag, särskilt inte dåligt härdiga för päron, är något för mig. Här blir det nog fröstammar för allt som inte ska bli små kronträd.
Vad finns det för skäl att sätta spaljéer, frukthäckar mm på svagväxande underlag tycker ni?
--------------------
|