Ni som är för fröstam, varför vilken fröstam som hellst? Om oturen är framme så att två med "dåliga anlag", Mycket svår skorv och lätt att få kräfta korsas så blir det ingen bra grundstam hur bra starkväxande den är. I avelslära utgår man från lite ensidigt vissa saker och får vad man vill ha så småningom men inom fruktträna är det bara starkväxandet som gäller? Jag använder svagväxande grundstammar dels för att de som drog upp den hade vissa saker i sikte: Härdig, tåla kyla. Härdig i sjukdomsavsende, en del är resistenta mot olika saker. B-stam är lågväxante( slippa stegar, svår olycksfallsrisk, Hanterbara från markplan vid sjukdom? Insektsangrepp? Regn och hagel genom att dra fiberduk eller genomskinlig plast över. Lätt att sätta ut frost bevattning vid blomningen och enligt vissa TRÄDKONSULENTER för att hålla borta små fröknar av rönnbärmal och äpplevecklarna eftersom de inte tycker om blöta fötter eller få fukt på fukt sina fina vingar. Lätt att plocka frukten. Och troligen biligare och mindre arbetskador utan plockpinne med påse 4-10 meter upp i fröstammen. Man är mera målmedveten: hellst utan skorv utan kräfta och en del andra sjukdomar som ärvs med dåliga arvsanlag? Förstam som kan vara allt från ren "dynga" till bra kombination som man ser först efter många år? Handspruta en fröstam med ryggspruta med matolja i förenbyggande? Vad lätt jag har mot den som har fröstam? Lägga ut svart duk på marken och fånga vissa maskar av olika slag. Om jag är rädd om äpplena kan jag med lätthet spänna nät och fånga upp fallfrukt. Sedan till ploblimets kärna: Om vi skall nå målet frisk frukt så måste alla vara med och ändra framtiden Bort med KRÄFTAN bort med SKORVEN bort med mycket annat Som Hemlig bekämpning med nikotin och andra tokigheter i bekämpning jag hört och sett? Goa äpplen i många smaker är lättare att få fram med små träd än fröstam på 10 meter högt och en diameter på 7-10 meter. Lätt att ympa om . Men då måste alla vara med även de som forskar m. m. ledningarna för TRÄDFÖRENINGAR och tala om vart de bra träden finns och inte som nu gära allt för att hemlighålla dem så man måste till jordbruksverket för att få tipps att vänd dig till utlandet för där gör de något????
--------------------
|