Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Utplantering nu, Kan man plantera ut tomater gurka
          AnkiHbg
          Inlägg 12-05-2003, 10:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 753

Hej
          Har precis planterat om mina gurk tomat paprika o chiliplantor i stora krukor, och ställt ut dom under tak.....idag regnar det och är 10-12 grader, är det ok...klarar dom det??
          Nästa vecka är vårt uterum inglasat o klart o då kommer dom att stå inne!

Sen undrar jag varför min tomatplanta den som jag köpt färdig c:a 50 cm hög, ser så vissen ut bladen är alldeles mjuka o hängiga, ändå fick den sig en riktig rotblöta igår??

Likadant med chiliplantan som jag köpt, den spinn så jag sprutade någon spray på ..sedan vatten o nu är det borta, men den har tappat alla blommorna och ser hängig ut...tror ni den tar sig??

Hälsn Anki

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 12-05-2003, 10:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Hängig tomatplanta: Kanske övervattning det ger samma symptom som torka. När man nyligen har planterat om ska man vara lite försiktig med vattning jorden blir lätt vattensjuk + kyla kan förvärra situationen jag skulle nog ta in plantan i lite varmare miljö och ställa krukan på något som suger upp vatten från dräneringshålen i botten ex. papper, disktrasor mm. + sätta en plastpåse över plantan så det blir fuktigare runt bladverket.

Chiliplantan: En del växter tål inte vissa medel ofta brukar de repa sig men blommorna brukar ofta vara det första som trillar bort ifall växten inte riktigt tål medlet. Vilket medel använde du??

Gurkplantan skulle jag nog ta in den brukar vilja ha varmare än +10-12C, tomaterna och paprikan kan klara sig men de lär inte växa speciellt mycket när det bara är +10-12. Börjar temperaturen gå ner mot +7-8C bör man ta in tomat, paprika, chili.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 15:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon