Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Belysning för övervintring av medelhavsväxter
          den lilla bladlu...
          Inlägg 15-09-2005, 20:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 5 730

Hej alla duktiga odlare!

Nu är det 3,4 grader ute så jag börjar "panikplanera" övervintringen. Har redan ställt in de känsligaste dock.

Jag tänkte övervintre växterna (mestadels medelhavsväxter; citrus, oliv etc) i en källare som håller ca 10 grader och fuktigt. Det finns endast ett litet fönster så i princip är det väl totalmörker. Över växterna tänkte jag hänga antingen en armatur med 2st PHILIPS 56w coldwhite-lysrör, eller 1st 150w HPS (högtrycksnatrium). Finns det någon här som kan tipsa mig om vilket som är lämpligast? Både och antar jag men det blir lite dyrt. wink.gif

En helt annan fråga; går det bra att ta stickling av persika? nu?, Tog en stickling med ett ca 10cm långt årsskott med en liten bit äldre ved längst ner, hammarstickling tror jag det kallas. Funkar det eller bör jag ta bort den gamla veden?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          tullmejs
          Inlägg 16-09-2005, 02:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem nr: 3 834

Vilket som borde fungera utmärkt. Jag skulle nog ha valt lysrör. Det borde bli billigt och bra.

56W är bra på alla sätt, men 2 eller 3 dubbla 36W är mer flexibelt och billiga armaturer i den storleken kan vara lättare att hitta!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 15:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon