CITAT (Sven Karlsson @ 15-09-2005, 13:18)
...slippa stegar, svår olycksfallsrisk, Hanterbara från markplan vid sjukdom? Insektsangrepp? Regn och hagel genom att dra fiberduk eller genomskinlig plast över. Lätt att sätta ut frost bevattning vid blomningen och enligt vissa TRÄDKONSULENTER för att hålla borta små fröknar av rönnbärmal och äpplevecklarna eftersom de inte tycker om blöta fötter eller få fukt på fukt sina fina vingar.
Lätt att plocka frukten. Och troligen biligare och mindre arbetskador utan plockpinne med påse 4-10 meter upp i fröstammen.
Sven argumenterar starkt för sin sak, jag respekterar den och förstår de flesta av argumenten.
Ändå kan jag inte hålla med, då jag föredrar "riktiga" fruktträd framför fruktbuskar.
Så som de der ut i fruktodlingarna vill man inte de skall se ut hemma, för mig har trädet också kvaliteer som träd.
När det gäller lågväxande träd finns även negativa aspekter. Om det lågväxande trädet får utbredd krona blir det svårt att gå under.
De flesta har gräsmatta under träden, vilken de klipper oftare än själva träden. Har sett exempel på hur man sågar bort de nedersta krongrenarna för att komma åt med gräsklipparen, varvid det återstående fruktträdet ser ut som en tratt.