CITAT (Rossi @ 20-09-2005, 08:54)
Men om någon säger till mig att "det här stannar mellan dig och mig och ingår inte i intervjun" och jag bekräftar det och sen ändå trycker det så tycker jag att det är riktigt dålig stil. Detta handlar inte om att andra kan strunta i att läsa det utan det handlar om känslan inom en själv. Hur kan man göra så?
Hur gör du om du får ett förtroende privat? Jag tror inte att man kan skilja helt och hållet på privatlivet och yrkeslivet.
Jag tycker att det är skrämmande att man på journalistutbildningen lär ut att det är OK att lova att inte trycka något och sen ändå göra det.
Det kommer aldrig att vara OK för mig.
Först och främst så är det viktigt att skilja mellan privatliv och yrkesliv. I mitt privatliv är inte min uppgift att avslöja orättvisor och att berätta om det. Det är det i mitt arbete som journalist.
Det vi har lärt oss är att man ska säga att det inte finns något som heter off topic, som jag sa ovan. Säger man det till intervjupersonen så är de medvetna om det och kan agera utifrån det.
Jag själv avslöjar inte saker som jag fått i förtroende, varken privat eller yrkesmässigt. Det är därför jag heller aldrig kommer bli en bra journalist och måste försöka fokusera på att skaffa en annan karriär.
Du måste tänka på vad journalistens yrkesroll går ut på. En sjuksköterska ska vårda och hela, en förskollärare ska ta hand om barn, en lärare ska lära. En journalist uppgift är att låta medborgaren ta del av vad som händer i samhället, båda framför och bakom kulisserna.