Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Dagens skola - bra eller dålig, finns här några föräldrar/pedagoger
          Gurkan
          Inlägg 20-09-2005, 10:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Min dotter är 8 år och går i tvåan.

Föräldrar skryter ju naturligtvis alltid med hur duktiga just ens egna barn är, så även jag, men min lilla tös tycker det är tråkigt i skolan, inte för att det är jobbigt eller svårt, inte för att det är för mycket läxor eller stress utan tvärt om, hon är understimulerad. Det som ska räknas, läsas och skrivas under veckan hinner hon lätt med på måndag förmiddag och resten av skolveckan blir en ganska tråkig ”lekstuga”. Vadför är det såhär ? Att dom duktiga och intresserade barnen mer eller mindre skall hållas tillbaks till nån slags lägstanivå.

Det är som om ett barn som är duktigt i idrott alltid fick sitta på ”bänken” för att de andra inte ska känna sig omsprungna. Jag tycker det är ett konstigt synsätt att man inte får vara duktig i matte men uppmuntras till konkurrens och att träna hårt för att bli en duktig fotbollspelare eller på sitt musikinstrument etc..

När barnen är i en ålder där dom absorberar kunskap som en svamp suger i sig vatten tycker jag man borde stimulera så mycket som möjligt och ge dom utmaningar som utvecklar deras förmågor. Att dom duktiga skall hållas tillbaks av nån slags jantelagsteori om att ingen får tro sig vara smartare än nån annan tycker jag verkar både dumt och farligt. Som ett exempel flyttade min dotter till Sverige när hon var 4 år och efter två månader talade hon bättre svenska än många av sina jämnåriga svenska barn. Kanske inte för att hon är smartare utan för att tvåspråkigheten stimulerade hennes hjärna.

Då och då kommer det rapporter om hur kunskapsnivån stadigt sjunker hos svenska skolelever och det ser jag som en naturlig följd av detta kombinerat med en allmän kravlöshet där igen ska behöva tycka att nånting är jobbigt. Att det skulle bero på resursbrist tror jag är struntprat, när jag gick i grundskolan på 80-talet var vi 30 elever på 1 lärare + 1/2 praktikant, min dotters klass är 13 elever på 1 lärare + 1 fritidspedagog.

När barnen bli lite större mår många dåligt av stress och höga krav och paradoxalt nog tror jag att det bottnar i att barnen inte behövt anstränga sig tidigare och inte fått med sig några ”verktyg” för att hantera utmaningar i lärandet.

Å andra sidan finns ju detta tänkande överallt i samhället, gör du mål i fotboll blir du hjälte i media, en medioker artist i Famefactory hyllas men uppfinner du nåt nytt som ger 1000-tals jobb och miljarder till statskassan hörs inte mycket. Snarare pekas man ut som nörd eller tönt om man är smart eller ”ond” om man tjänar pengar och skapar arbete, åt sig själv, sina anställda och samhället i stort.

Jag förespråkar inte nån ”elitskola” där barn med olika begåvning skall sållas ut, absolut inte, men jag tror att många barn skulle må bra av högre krav i lägre åldrar och att mer hänsyn tas till alla elever, inte bara dom som tycker att det är svårt.

Jag är säker på att det finns massa föräldrar och pedagoger här på forumet som också har tankar kring detta, för eller emot, och det skulle vara kul att få lite andra synvinklar eftersom jag själv egentligen inte har så mycket insikt i skolan (bor tyvärr inte på samma ort som min dotter).

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera

Inlägg i den här tråden
          Gurkan   Dagens skola - bra eller dålig   20-09-2005, 10:43
          dark_angel   [COLOR=blue]jag är själv en tjej s...   20-09-2005, 12:36
          Hannele   Det är bedrövligt och det finns någon skollag som...   20-09-2005, 12:49
          Annlo   Det är bedrövligt och det finns någon skollag som...   20-09-2005, 13:03
          birgitek   Min son var extremt tidig när det gällde t.ex att ...   20-09-2005, 14:27
          Gurkan   Tack för era synpunkter. Hmm ... om det var bättr...   20-09-2005, 18:49
          birgitek   Tråkigt att du uppfattade mitt inl...   21-09-2005, 07:26
          Evgeni   Tråkigt att du uppfattade mitt inlägg som skryt, ...   21-09-2005, 07:34
          MrNorth   När jag började skolan kunde jag redan läsa, och s...   21-09-2005, 07:41
          Reserv   Går det inte att snacka med läraren för att stimul...   21-09-2005, 07:47
          Evgeni   Jag håller med om att det är under all kritik att ...   21-09-2005, 08:03
          Gurkan   Birgit Ek, jag uttrycker mig kanske slarvigt men d...   21-09-2005, 09:40
          silos   När mina barn var små så var de alltid med och ...   21-09-2005, 09:45
          Björken   Håller med att det är viktigt att skolan tillgodos...   21-09-2005, 10:19
          lolo   Björken, du uttryckte dig exakt som jag själv skul...   21-09-2005, 10:37
          Carex   Håller med Björken i det att lärarna får lägga tid...   21-09-2005, 10:40
          Gurkan   Även om mitt första inlägg lät väldigt kritiskt så...   21-09-2005, 11:43
          Björken   Jodå, jag orkade i varje fall ta mig genom det du ...   21-09-2005, 12:49
          Gurkan   Tack för sitt inlägg Björken. Låter bra mycket det...   21-09-2005, 21:15
          Felix matte   Det är nog ingen större skillnad på skolan idag mo...   21-09-2005, 21:50
          MrNorth   Det där med att låra barnen hjälpa till hemma vari...   22-09-2005, 08:21
          Evgeni   Det du skriver Mr.North, är förklaringar på varför...   22-09-2005, 08:40
          netaave   Kan du inte kalla personalen till ett elevvårdssam...   22-09-2005, 09:34
          MrNorth   Jag har själv funderat mycket på varför just svens...   23-09-2005, 07:59
          Åsa, mälardalen zon 2   Orsaken till den svenska skolans sämre resultat id...   23-09-2005, 08:35
          Ophelia   Få du inte byta skola. Det är väl ...   23-09-2005, 15:39
          Gurkan   Byta skola känns inte som ett alternativ, inte jus...   23-09-2005, 23:55

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 00:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon