Finns det inte nåt som heter nåt i stil med meddelarskydd? Som innebär att en journalist har rätt att inte avslöja sina källor? Har inte också meddelaren rätt till anonymitet? Även om han/hon råkar vara minister?
I detta fall verkar det dock inte råda några oklarheter, Bosse talade inte förtroligt med nån journalist, istället sade han något som någon som "tjuvlyssnade utanför dörren" råkade höra. (att det skedde via telefon spelar ingen roll) Omoraliskt eller oetiskt att föra det vidare? Tja, kanske. Men jag tycker det är relevant när en så hög minister uttalar sig förklemande om vår poliskår. Skulle tro att de flesta håller med Bosse.
Jag har varit relativt förskonad från brott, bara haft en stöld från bilen, ett inbrottsförsök som resulterade i trasiga dörrlås, och haft en cykel stulen. Förstår att polisen suckar uppgivet när jag anmäler stölden från bilen, och säger "tror du att det hjälper att anmäla?". Nä, jag skiter i om det hjälper, och jag begär inte att de ska ta fingeravtryck och DNA, eller utreda sådana småbrott, men brott bör anmälas tycker jag. (fast jag anmälde bara första brottet, andra bilstöldsförsöket och cykeln hade jag inte lust att anmäla)
Om Bosse istället avtalat med en journalist om att "avslöja" hemligheter inom regeringen, och Bosse lagt fram bevis på att Göran Persson tycker polisen är lata oduglingar som inte slår ner mot tjuvar och banditer i Rosenbad, då utgår jag ifrån att journalisten inte hade röjt sin källa.
--------------------
zon2.5
|