CITAT (Hannele @ 20-09-2005, 13:49)
CITAT (Gurkan @ 20-09-2005, 11:43)
min lilla tös tycker det är tråkigt i skolan, inte för att det är jobbigt eller svårt, inte för att det är för mycket läxor eller stress utan tvärt om, hon är understimulerad.
Det är bedrövligt och det finns någon skollag som säger att alla ska stimuleras efter sin egen förmåga, men det efterlevs dåligt.
Ungefär i samma ålder som din dotter tyckte läraren under ett föräldrarsamtal att vår son var besvärlig (han kunde läsa innan skolstart och annat). Då frågade jag, om dom har tänkt på att han kanske är
uttråkad? Nej, det har lärare aldrig tänkt på... Efter det fick han mer och svårare uppgifter att göra och började trivas. Sådant kräver mer av läraren - och alla lärare orkar väl inte..
Precis som Hannele skriver, så finns det något sådant i skollagen (har jag för mig!)
Tycker absolut att du ska prata med läraren om din dotter! Hon måste få chans att utvecklas i sin takt!
Såg ett program för en tid sedan om en kille som varit ett underbarn som liten. Det var visst ett program om honom då, för länge sedan...
Han blev understimulerad i skolan och tappade intresset och slutade som bagare (inget ont i att vara bagare, men är man t ex mattegeni kanske det kan ses som resurs slöseri

)