CITAT (Latmask @ 20-09-2005, 11:59)
Jag är fullt medveten om det. Men jag pratar inte bara om skandalösa uttalanden, jag pratar likaväl om vanliga personer man intervjuar för ex personporträtt eller liknande. Människor är nervösa när de blir intervjuade. Så fort man stänger av bandspelaren eller lägger undan blocket börjar de prata och berättar de intressantaste sakerna. Jag har jobbat tillräckligt länge för att veta det.
Jo, det har du rätt i. De flesta som inte är "mediatränade" som det så vackert kallas blir ganska byxis om det dyker upp en journalist. Därför har jag aldrig annat än ett mycket litet block och en penna, samt ett förträffligt minne (och en gräslig handstil). Folk blir skitnervösa av bandspelaren. Alla grodorna kommer att finnas förevigade ju

Fast jag minns å andra sidan när jag var ny. Jag var säkert minst lika nervös som stackarna jag intervjuade

En taktik som kan fungera är att bjuda på en fika på ett lugnt ställe. Man kommer bort från redaktionen (stressande miljö i sig) och man kan pilla med kaffekoppen, diskutera de goda kakorna om det ser ut som om han/hon krisar lite och i största allmänhet bara vara relaxad. Det tycker jag har fungerat bra på nervösa objekt

Sämsta taktiken jag känner till är den där journalisten kastar sig över en person och påpekar att "du den här grejen går i tryck om två timmar så vi får sno oss på lite."

Men får att återgå till politiken... Ringholm för nog allt skylla sig själv, i det här fallet iaf. En journalist skyddar bara de källor som de har ingått ett avtal med. Ringholm råkade haspla ur sig sin groda alldeles själv och någon råkade höra. Inget skydd där, tycker jag. Jag gillar inte karln så jag är inte så ledsen för det iofs