Även om mitt första inlägg lät väldigt kritiskt så tycker jag egentligen att den svenska skolan är bra ur många perspektiv, elevernas rättigheter tillgodoses bättre än på de flesta (alla?) ställen i världen och elevernas inflytande över sin studiemiljö är stor. De allra flesta barn trivs i skolan, känner trygghet och delaktighet i sitt dagliga arbete. De flesta lärare jobbar oerhört hårt för att alla ska trivas och min kritik riktas inte mot dem utan har ett större perspektiv.
Men, trots alla dessa viktiga faktorer visar undersökning efter undersökning att kunskapsnivån sjunker. Eller gör den verkligen det ? Kanske har jag blivit lurad av alla "larmrapporter", det är lätt hänt. Kanske använder man sig av mätmetoder som ger bättre resultat i länder med gammaldags skolsystem, där det handlar mer om diciplin och att matas med "rätt svar" snarare än att utveckla ett eget kritiskt tänkande och slutledningsförmåga som inte passar in i mallen där det bara finns ETT rätt svar. I verkligheten finns ju nästan aldrig ETT rätt svar utan en hel gråskala med mer eller mindre rätt/fel utifrån omständigheterna och hur man ser på saken.
Om alla dessa undersökningar visar att ex.vis ryska elever har högra kunskaper i mattematik än svenska så kan man ju inte direkt dra slutsatsen att det handlar om mer resurser. Jag håller med om att lärare, såväl som alla andra yrkesgrupper, får göra mer och mer som inte kräver just deras kompetens. Hade jag haft min utb. och jobb för 50 år sen hade jag haft en sekreterare, en eller ett par ritare och kanske nån som hämtade kaffe åt mig, jag är civilingenjör men lägger mycket av min dag på administration och annat som nån annan kunde gjort, dessutom bättre än vad jag kan. Det har t.ex. varit debatt om detta kring läkarnas yrkesroll, mer administration och mindre patienttid.
Trots allt får vi konstatera att världen är mycket annorlunda idag jmf. bara för 10 år sen. Vi har tillgång till dussintals TV-kanaler som alla ger olika analyser av samma nyhetshändelse, information flödar in i våra hem genom Internet och att kunna sålla bland den är kanske i många fall viktigare än detaljkunskap om Indiens floder, svampars fortplantning eller vad Birger Jarls barn hette. Detaljinformationen finns i överflöd med några få knapptryck redan idag och hur det ser ut om 10 år för som som är födda med "musen i hand" kan jag inte föreställa mig.
Framtidens pedagogik måste ännu mer än i dag flytta sitt fokus från "utantillläxa" till resonemang och utvärdering av ett aldrig sinande informationsflöde.
Jag glider O.T. från mitt första inlägg men det kan inte hjälpas ...
När min farmor var barn för 80-90 år sen kunde man lära sig bibeln och sin ABC bok utantill och då hade man all den kunskap som en "normal" medborgare, arbetare, piga eller vad man nu skulle bli, förväntades behöva under sin livstid.
Världen förändras så snabbt att den kunskap jag fick i skolan för 20 år sen i många fall inte är speciellt aktuell nu, än mindre om 10 år.
Det sägs ju att dagens skola skall vara mer inriktad på egen kunskapsinhämtning än detaljlärande men fungerar det så ? Läroplan är en sak, vardag i skolan en annan. Får barnen (pratar inte om ÅK2 nu utan lite äldre) lära sig att vara kritiska och att ifrågasätta vad som står i böckerna ? Dom flesta böcker som beskriver vår värld är ju omoderna redan när dom trycks och det finns inget som pekar på att världen kommer att förändras mindre i framtiden.
Å andra sidan förstår jag att det skulle vara en omöjlig situation om alla elever ständigt ifrågasätter allt det som dom förväntas lära sig.
Vill också påpeka att jag absolut inte har svaret på hur det ska vara, jag slänger ur mig olika åsikter och resonemang i hopp om att ni fortsätter lägga till era synpunkter och egna resonemang.
Hoppas nån pallade läsa ...
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|