Det där med att låra barnen hjälpa till hemma varierar nog oerhört.... och pga hur samhället ser ut idag så blir det nog mindr eoch mindre av den varan, tyvärr.
Min mamma var sk "hemmafru" och gick hemma med mig ända tills jag började skolan, vi gjorde ALLTING tillsammans, rensade i trädgården, bakade kakor, lagade mat, städade... det fanns ingenting jag inte fick göra (möjligtvis klippa gräset). Detta var på 80-talet...
Jämför med idag när de flesta ungar ska in på dagis så fort som möjligt för att föräldrarna ska kunna börja jobba så fort det bara går, då när man är hungrig och trött efter att hämtat lillen på dagis på sena eftermiddagen, kanske man inte är så pigg på att låta lillen hjälpa till i köket, utan man vill få fram käket så snabbt det bara går.... samma sak med städa, baka... det klämmer man in under nån ledig timme... att ägna en hel förmiddag åt att baka så att den lille ska få vara med är nog ganska sällsynt idag, just pga stressen och den konstanta tidsbristen.
Barn i köket TAR tid!! Det kan nog alla vara överens om... iaf barn 0-6.
Jag håller med Terri Eriksson som skriver på aftonbladet... hennes artiklar brukar oftast träffa mitt i prick för hur det ser ut för föräldrar idag i samhället...
/Henrik - som vill ställa tillbaka klockan till det glada 80-talet