CITAT (heid-o @ 22-09-2005, 21:53)
Anbefaler "Tirsdager med Morrie" av Mitch Albom (også om ALS). Nydelig bok.
"Tisdagarna med Morrie" är en bra bok.
Sedan har jag nog lite äldre böcker, bara, att "rekommendera".
En handlar om Benazir Butho (skriven av henne själv) under den tid hon var premiärminister i Pakistan. Den är sanslöst bra, tyckte jag då jag läste den i alla fall.
Men, hon blev ju avsatt, och hela landet "gick tillbaka" igen, sedan. Synd. Och Benazir har väl blivit smutskastad så hon inte har någon heder kvar

.
En annan bok är "Jag, NN (konstigt namn jaginte minns) - piratdrottningen" tror jag den hette. Oerhört gripande! Om ett annorlunda kvinnoöde i ett land där kvinnor är utan makt. Hon fick hjälp med att skriva boken, eftersom hon själv är analfabet.
Sedan finns boken av/om Anne West, som var/är dotter till en seriemördare. Henes far och styvmor tog livet av hennes riktiga mamma, hennes syskon, och många andra, + sexuella övergrepp. En gripande bok om fruktansvärda händelser.
Detta är nog de "självbiografiska" böckerna som gripit mig mest, som just handlar om självupplevda hemskheter.
Även
Livläkarens besök är en bok i samma genre, skriven av P-O Enqvist. Den läste jag i våras, och den är sanslöst bra! Men otäck. Om hur en dansk regent redan som barn skräms in i sinnessjukdom av dem som vill ha makten via honom.