Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Finns det någon trädgaranti ?, Magnolian tog sig aldrig
          Jan af Lisö
          Inlägg 12-05-2003, 12:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Brukar det finnas någon garanti när man köper träd på handelsträdgårdar ?? Jag köpte en buskmagnolia i april men det verkar att den har aldrig tagit sig, nu är knopparna bruna och vissna ??

Jag följde instruktionen, 2/3 okalkad torv, 1/3 jord och ordentlig vattning vid planteringen. Den hade jordklump i ett nät, nätet tog jag bort vid planteringen.

Den kostade hela 829:-.

Det har aldig hänt mig tidigare, trots att jag har planterat omkring 20 träd och buskar de sista två åren.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anders zon 1
          Inlägg 14-05-2003, 18:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Köpte du magnolian i april i år? I så fall är det inte omöjligt att de torra bladknopparna beror på att dom frusit. Ofta har plantskolorna köpt in buskar från leverantörer betydligt längre söderut, kanske Tyskland eller Holland. Eftersom våren där är betydligt varmare har buskarna ofta börjat spira flera veckor för tidigt för svenska breddgrader vilket gör att det är stor risk för skador vid frostknäppar. Om så är fallet med din buskmagnolia finns det nog gott hopp om att den skjuter nya blad om några veckor. Men om jag vore du skulle jag ändå kontakta Zetas och informera dom om läget redan nu, ifall busken inte visar några livstecken senare.

/Anders

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon