CITAT (Airamya @ 27-09-2005, 14:10)
Nu sa du nåt... citrusar? Min granne skuttade in här i fredags kväll o prånglade på mig ett citronträd med spinn... Det blommar o har fullt med citroner o är pampigt på alla vis men har (hade?) som sagt spinn. Jag har spolat av hela växten grundligt, inkl rötterna och býtt jord o gjort ren krukan, o spolat o spolat o spolat.... Vet inte vad jag kan göra mer riktigt... Men du nämnde 'övervintra'?
eh hum... jag har aldrig haft citrusar förut... Kan jag få lite stalltips av dig hur jag ska sköta den på bästa vis?
Ja citrusar - de får spinn och de får sköldlöss! Men de är så charmiga så jag kämpar på och - mitt på våren så blommar de och DOFTAR sagolikt! Å då är jag lyyycklig!
Spinn är inge kul och det är Provado Plus som gäller. När man har uterum så är det att man blir egentligen aldrig av med viss ohyra - man hålelr dem i schack. Så är dte med rött spinn hos mig. Jag försöker höja luftfuktigheten så blir dte bättre. Men vissa tider så är dte sämre helt enkelt.
Övervintring av citrus är som andra medelhavsväxter, svalt och ljust. +15 grader är ju idealiskt :-) har trädet stått ute KOLLA den för sköldlöss - bejkämpas via provado Plus.
Man kan ha ctirus i + 8 med. Men inga varma lägenheter med täta fönster om citrusen har stått ute elelr i växthus. Då dör den kvickt.....på några månader. De måste vänjas in. De citrusar vi ser i affären är van vid ett helt annat klimat och dör också snabbt inomhus.
Bor man i en gammel kåk med dragiga fönster så är det kanon, då fungerar det med citrus. Även frösådda ctirusar som stått inne jämt mår ju bra :-)
Gödning - stooort citruskapitel. Använd Hasselfors Bevattningsgödning med högt NPK-tal!
Hälsar Ingrid