Blir det mindre vidrigt för att man stänger in djuren i en köttfabrik så man slipper se dem ?
Vad handlade djurutställningen om egentligen ? Vad var syftet ?
Syftet med konst är väl att man ska väcka känslor och tvingas fundera ?
Gulliga bilder är väl inte konst utan dekoration.
Jag är tämligen ointresserad av "sensationskonst" (* men det kan ju bero på att jag är obildad. Däremot så uppskattar jag såväl konsthantverk, gediget hantverk som skapar vackra föremål, som debatten som kommer av "sensationskonsten". Mycket konst är skit och många konstnärer är oportunister som söker uppmärksamhet utan syfte men också många andra konstnärer jobbar ju med att lyfta fram det obehagliga som vi försöker sopa under mattan men som finns ändå.
Dock är jag ödmjuk och inser att bara för att jag inte förstår eller uppskattar en viss företeelse så behöver den inte vara dålig. Nån målade tavlor med aidssmittat blod ... intresserar mig måttligt men kan ju vara viktigt och bra för det. Jag intresserar mig lika lite för opera men kan ändå respektera det som stor konst.
En annan rolig (bizarr) debatt som jag sett är den med guldfiskar i mixern, ramaskri, samtidigt som 10.000 tals ton fisk dras upp ur vårt lilla utfiskade förgiftade innanhav varje dag. Varför är en guldfisks liv mer värt än en miljard sillars ?? Jag förstår inte ... däri ligger konsten. Debatten viktigare än konstverket ... och mer bizarr.
En av mina stora idoler är Lars Wilk som gör konst av att bråka med myndigheterna. Att sätta myror i huvet på byråkraterna är stor och viktig konst. Han är dessutom grundare av ett litet fint
land. *) Påhittat ord, kalla det "chockkonst", "äckelkonst", "spektakel", "skandalkonst" eller vad som helst.