CITAT (pisanggoreng @ 05-10-2005, 06:10)
CITAT (cic @ 04-10-2005, 23:03)
CITAT (Hannele @ 04-10-2005, 23:01)
CITAT (cic @ 04-10-2005, 22:50)
"Ärver" man moderns medborgarskap? Hur funkar det?
Ja, efter några incidenter med pappor, som rövade bort sina barn,
ändrade man barnets medborgarskap efter modern.
Dubbelmedborgarskap är ganska nytt i Sverige, funnits länge i andra länder.
Tack för upplysning! Man lär sig något nytt varje dag..

Tillägg: Om pappan har svenskt medborgerskap och mamman något annat medborgerskap så får barnet svenskt medborgerskap.
Så var det i varje fall i vårt fall (och andra som jag känner till).
Är dock inte säker på att det gäller helt generellt.
När min syster fick barn med en svensk medborgare blev hon och barnet svenska medborgare automatiskt. Men i det fallet råkade skattemyndigheten göra fel...
Jag är född i finland, är finsk medborgare fortfarande av ren lathet. Vid valår funderar jag varje gång att byta, men sen blir det inte av.
Känner mig helsvensk, har bott här sedan jag var 6 år gammal, tänker på svenska, drömmer på senska och finskan har blivit dålig sedan jag träffade min svenske man för 14 år sedan. Men om någon frågar säger jag alltid att jag kommer från finland. Men vill inte bli kallad nysvensk, hellre då svensk eller svensk finne.
Numer är man visst stockholmare också. Flyttade från stockholms län till västmanland för ett par år sedan och i den här byn är man då stockholmare för alltid. Min granne har bott här i 30 år men kallas fortfarande för stockholmarn.... Konstigt, för jag har aldrig sett mig som stockholmare, det var ju flera mil till stockholm från där jag bodde förut...