Jag vet inte riktigt hur lagen är men för några månader sedan så blev ett "trädgårdsmål" här i trakten avklarat. Det var en person som ville att grannen skulle såga ner sina lönnar som skräpade ner i hennes trädgård + hon ville ha bort grannens snöbärshäck som sköt upp rotskott på hennes sida, efter flera diskussioner med grannen som ville behålla växterna kvar sökte hon laglig hjälp, hon förlorade. Så det verkar som man inte har juridisk rätt att kräva att grannarna tar bort växter p.g.a att de skräpar ner.
Men om det är något som kan vara farligt kanske man har rätt att kräva att grannarna tar bort trädet ex. om trädet är väldigt rötangripet och riskerar att trilla på grannens hus. Finns det ingen på forumet med juridiska kunskaper eller kontakter som har kunskap om detta???
Att kräva att ens granne ska ta bort träd för att det skräpar ner låter faktiskt lite löjligt, en trädgård behöver inte se dammsugad ut, löv är ju bara nyttigt för en trädgård. Själv får jag barr + eklöv från de träd som finns i skogspartierna runtomkring men jag skulle aldrig drömma om att kräva att skogen höggs ner bara för att jag skulle slippa löven och barren.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|