CITAT (Reserv @ 06-10-2005, 08:41)
Andreas, du beskriver en taskig fattig barndom bara för att du aldrig kunde få åka utomlands.

Näe, vem faen fick göra det?

Jag har heller inte fått nån fet bankbok av mina föräldrar, men förr va´ t.ex. hyran procentuellt mycket lägre än den är idag, så bara en av föräldrarna vart tvungna att jobba. Mor min hade fullt upp ändå med en stor barnaskara att ta hand om, och barnbidraget var nog ett välkommet tillskott i hushållskassan. Barnbidraget förstår jag inte att Andreas kan tro skulle va´nån sorts "sparbidrag", namnet talar tydligt om vad pengarna är till för, ett bidrag för barnet, inte
till barnet. Min sambo vart pensionär för över 20 år sen efter en trafikolycka, hon hade inte hunnit med att jobba så mycket så hon har en pension på 5000 kronor i månaden. Att bara läsa Andreas åsikter om vad
han anser att alla ska göra med barnbidraget känns som en fet käftsmäll för oss mindre bemedlade. Jag låter mina barn hålla på med dom idrotter dom vill, och det kostar, finns inte en chans att spara undan ens en hundring i månaden åt barna. Näe, såna inlägg mår man inge bra av.

Reserv, jag skrev inte att jag hade en taskig barndom och en fattig barndom hade jag inte bara för att man inte kunde åka på semester. Jag tog det som ett exempel eftersom det är relativt vanligt att man åker på sån semester.
Jag skulle för allt i mitt liv inte byta ut min barndom, jag är jätteglad för det jag har fått.
Jag anser inte att barnbidraget är ett sparbidrag, tycker man att man behöver pengarna till barnen för inköp av t.ex. kläder, mat och diverse sporter så ska man naturligtvis använda dem till det.
Jag skrev inte heller att jag anser att alla ska lägga de pengarna på hög utan att man endast bör tänka efter innan man skaffar barn så att man har de ekonomiska förutsättningarna för att klara av det, utan att använda barnbidraget. Om man sen ändå väljer/måste (att) använda barnbidraget till vardagen eller lägga dem på hög det anser jag är helt orelevant. Min point var att unga idag ska tänka efter innan de skaffar barn ifall de verkligen har råd. Naturligtvis kan det bli svårt om man har mer än ett barn då det kan ha en väldig påverkan på ekonomin. Jag kan helt klart tänka mig att om 3-4 år när mina barn är äldre och börjar vara med i olika fritidsaktiviteter såsom ridning, balett och hockey att vi då inte kommer att spara barnbidraget utan vara tvungna till att använda detta också.
Jag tror även att vår ekonomiska situation skulle ändras om vi skaffade ett eller flera barn till. Inte fasicken kan vi lägga pengar på hög då eftersom utgifterna skulle vara så mycket högre.
Till Evgeni, Felix matte och alla andra långtidssjukskrivna / sjukpensionärer / pensionärer här på forumet så vet jag inte om ni uppmärksammade att jag faktiskt tycker att de bidragen är skamligt låga. Fasicken, jag räds redan den dagen då jag ska pensioneras, av ålder eller sjukdom.
Gurkan, när min mamma blev gravid så var hon gift. Det var först efter 3:e sonen som hon blev ensamstående... Men visst, det kanske hade varit bättre om hon knipit igen och hållt mig inne så hade ni sluppit mina för er uppenbarligen rabiata åsikter i detta ämnet.
Kakaduan, från början gällde tråden huruvida barnbidraget skulle höjas eller inte. Mina intentioner var från början i denna tråden inte att jämföra mig med någon som har det sämre ställt än mig. Det har väl blivit så under vägens gång och för det kan jag bara be om ursäkt. Jag vet mycket väl att det finns massor av familjer som inte har de ekonomiska förutsättningarna för att spara pengar varje månad, varken hela eller delar av barnbidraget.
Jag tycker givetvis inte att de skulle avstått från att skaffa barn men kanske tänkt efter först då ifall det finns något som de kunde göra för att förbättra de ekonomiska förutsättningarna. En av våra bekanta är ensamstående och hon klagar alltid på att hon inga pengar har, ändå har hon råd att röka 1-1.5 paket cigaretter om dagen. Tänk om hon istället slutade att röka, då hade hon ju gjort så att hon och sina barn har en bättre ekonomisk vardag.
Nu tänker jag sluta skriva i denna tråden då jag inte vill uppröra mer än jag har gjort, både genom det jag skrivit och uppenbara feltolkningar som folk har gjort av det jag skrivit.
// Andreas
Flame away!