Låt oss klargöra lite fakta innan vi pratar om 12000-14000 kr i MINIMIlön. Den lägre siffran är ingångslönen för en 18-åring, och höjs till 14000 så fort man fyller 19 eller 20, kommer inte ihåg exakt. Och då snackar vi om en arbetstagare utan erfarenhet eller utbildning.
12000 eller 14000 efter skatt blir ca 8400 kr respektive 9800 kr.
Jag som studerar får 10 månader om året bidrag+lån, tillsammans ca 6776 kr. Utslaget på 12 månader blir det 5647 kr/mån. På denna summa har jag råd med allt jag behöver, och kan dessutom spara 600 kr/mån. (Min hyra är ca 2500 kr för min del i studentlägenheten.) Vi äter gott, roar oss minst en gång i veckan, och går ofta ut och äter eller köper hem mat. Vi bor helt OK med en blandning av nya och gamla möbler. Jag skulle vilja säga att min levnadsstandard är riktigt god. Jag har ju inte råd att köpa varenda pryl jag vill ha på en gång, men med lite sparande så har jag kunnat köpa både möbler, TV, säng, digitalkamera, motionsmaskin o.s.v...
Ochså undrar folk hur man kan leva på 8400/9800 i månaden (OBS: minimilön)? Jag undrar hur man INTE kan leva på dessa pengar? Har man problem att få det att gå ihop ska man kanske överväga att göra en budget, och se var alla pengar tar vägen.
Sen kan jag hålla med om att många i vården säkert har dåliga arbetsförhållanden, med stress, förslitning och obekväma arbetstider. Men detta löser man ju knappast med höjda löner.
Och visst, jag tror att strejk kan vara en bra metod, OM den går ut över arbetsgivaren och inte en oskyldig tredje part. Det vi ser nu är ju rena maffiametoderna! Barn står utan undervisning, och halkar dessutom efter. Hur ska de ta igen allt? Och alla gamla och sjuka som går och väntar på operation får fortsätta att lida. Sopberg blir till sanitära olägenheter. Blommor dör för att de inte vattnas. O.s.v, o.s.v... Varför skulle jag visa solidaritet med människor som använder maffiametoder?
|