Intressant fråga, den om vad som innebär "lättnad" för trädet. I all beskärning tycker jag man tjänar på att följa trädets eget sätt att prioritera, men med beskärningen gör man det lite snabbare än trädet själv.
trädets egen prioritering sker inte slumpartat, och man lär sig att se hur träd prioriterar. Dels är det sortbenäget och dels beror det på växtförhållandena och vad trädet där råkat ut för.
Ett friskt äppelträd stryper näringen tidigare till - grenar längst ned i kronan - grenar som växer på undersidan av en annan gren - grenar i totalt mörker, t ex långt inne i kronan eller ännu oftare mot norr om där är mörkt
När man tar bort en gren som trädet själv släpper, dvs har börjat ge mindre energi till, får trädet ett sår efter detta som den måste satsa energi på. Lägger man snittet rätt och inte kapar grova grenar verkar det på mig (utan att ha mätt det om det nu går att mäta) som om denna energiåtgång inte är så märkbar på den fortsatta tillväxten. Skär man som trädet prioriterar är det tydligt att trädet satsar på de grenar det behåller. Inte att skapa nya skott (som innebär mycket energiåtgång) men att utveckla grenen efter snittet, dvs med längd, fortsatta sidogrenar och fruktanlag på den äldre delen av veden.
Vad som är många snitt och inte beror på trädets storlek, tillväxt mm och det är naturlitgvis mer en bedömningsfråga än ett exakt antal per grenkvadratmeter... Det är också fråga om hur stora snitten är. Ett stort snitt i ett vuxet träd är 7-10 cm. De tar många år att omsluta om de omsluts alls innan rötsvampar vinner och förstör övervallningsförmågan. Ett stamsnitt på 3 cm i ett litet träd som har stamdiameter på 8 cm är naturlitgvis också stort. Även om det övervallas på färre år så är det proportionellt ett stort snitt. Fetion snitt i ett träd som har mycket låg tillväxt är mycket energikrävande, medan det är ingenting för ett träd i god tillväxt. Osv.
Efter en normal sommargallring av ett vuxet träd med normaltillväxt som inte beskurits på några år brukar jag räkna med att jag gör 500-2000 småsår i trädet. Om jag tvingas göra flera snitt som ligger kring 5 cm i diameter gör jag färre snitt i övrigt. Gör jag tappreduceringar t ex så gör jag mindre gallring av småved i trädet.
Man lär sig så småningom att tolka hur mycket träden tål innan de reagerar med stressig skottillväxt, med att sluta växa och med att sår inte växer samman.
--------------------
|