Tack snälla Cilla! Om det inte varit för din hemsida (som jag tittat på flera gånger, största felet är väl att om jag går via startsidan gör det ont i mig när jag ser seglingsbilderna

, åh vad jag längtar), så skulle jag säkert ha beskurit mina träd alldeles för mycket i somras. Som det nu är har jag bara tagit bort det som sticker ut där det inte får, över gångar, hus och in i andra träd, samt ganska få vattenskott.
Men det här trädet är som sagt lite för stort. Frukthäck är jag väldigt sugen på och vet den perfekta platsen för den, om det inte vore för att det några få meter från den tomtgränsen står ett stort ovårdat äppelträd som hade massor av moniliaangripna äpplen i somras. Jag plockade bort alla nedfallna äpplen på min tomt, i gränsdiket och så långt jag nådde på den andra tomten (när ingen såg mig), men det hjälper nog inte så långt. Och tala med grannen är inte lätt när jag inte sett någon vara där sen i somras.
Som tur är finns det ett äppelträd till, ännu större men bättre placerat. Får jag bara bukt med monilian får jag nog äpplen i alla fall!