Bevarandegruppen har sagt sitt så nu får väl jag säga emot lite. Det finns en aspekt till nämligen rotsystemet. Ett träds rötter når ungfär lika långt från stammen som trädet är högt. Nu framgår det inte hur nära tomtgränsen trädet står men man kan räkna med att inom trädets rotområde sugs näring och vatten upp. Tillsammans med ev skugga gör det att odling försvåras även på granntomten.
Det är lite roligt att se på kommentarerna. Om ägare A har ett träd som granne B vill skall tas ner är det A som har rätt. Men om A vill ta ner trädet och granne C tycker det skall stå kvar så har C rätt. Äger A sitt träd eller inte???? Var och en har väl rätt att göra vad man vill med sin tomt. Sen finns det andra aspekter som grannsämja och dylikt men det är en annan sak.
Jag är definitivt ingen trädhatare men att ha stora skogsträd på en villatomt är ingen bra idé. Det finns en mängd träd som håller sig på 5 meter och däromkring och som passar bättre. Ett stort träd har ett stort vindfång och om det blåser omkull kan det orsaka stor förödelse. Jag är lite osäker på ev skuldfråga men jag tror inte att man är skadeståndsskyldig om inte trädet har uppenbara skador. Fast krossar trädet grannens barn är nog det det minsta problemet.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|