CITAT (Betty @ 16-05-2003, 19:37)
Din fråga om varför inte studentliv går att jämföra med vanligt liv tyder bara på okunskap så då kan jag inte riktigt vara arg på dej för det. Däremot kan jag försöka förklara en del för dej...
Du lever alltså på en bidragsdel och en lånedel. Hur tror du att bidragsdelen finansieras? Svar:Via skatten vi alla betalar. Om vi hade ett borgerligt styre och lägre skatter i Sverige tror du då att du hade fått lika stort bidrag som du får idag? Jag tvivlar. Lånedelen du lever på är just det, ett lån, det är pengar som ska betalas tillbaka, alltså inte en inkomst egentligen.
Du säger maffiametoder... vad tror du att strejk går ut på annars...? Att tvinga arbetsgivaren till förhandlingsbordet!
Du räknar med att äldrevården finns kvar när du blir gammal... jag hoppas du får rätt! Du säger att den lär ju knappast läggas ner... nej, kanske inte läggas ner men vilken kvalitet tror du att den kommer att ha om statusen inte höjs för de anställda i vården, och den kan man nog bara höja med högre löner!
1. Du har fortfarande inte förklarat varför ett "studentliv" inte kan jämföras med ett vanligt liv. Du kanske har någon slags glorifierad bild av att studenter har rabatter på precis allting? Det enda jag utnyttjar i egenskap av student är 20% rabatt på linser och linsvätska, och möjligen en femma i avdrag på ett McDonalds meal, men det gör knappast någon större skillnad i min kassa. Mat, el, telefon, försäkringar, bussresor, kläder, prylar m.m. betalar jag fortfarande fullpris på.
2. Jag tror visst att bidraget skulle finnas kvar om det blir ett regeringsskifte. Utbildade människor är A och O i ett framgångsrikt samhälle, och det lilla bidraget som investeras i mig kommer att betalas tillbaka med råge. Utbildade människor betalar sig i form av skatteintäkter, nya arbetstillfällen o.s.v. Partiet jag röstar på har insett detta.
3. Tror du inte att jag är medveten om att jag lever på lånade pengar???
4. På vilket sätt tvingar man arbetsgivaren till bordet genom att skada andra mäniskor? Arbetsgivaren kan ju bara luta sig tillbaka och slipper betala ut löner under en dryg månad. Vari ligger incitamentet?
5. Jag håller med om att vården som den ser ut i kommunal/landstingsregi är sjuk rakt igenom. Det är någonting som inte sköts rätt när man har världens högsta skattetryck och samtidigt en vård där gamla och sjuka inte får den vård de behöver i tid. Det är dags för ett systemskifte!