CITAT (digitalkarin @ 16-05-2003, 23:09)
Jag gick in i vården på heltid med 11.300 kr i månaden 1999.
I år i April hade jag 14.500. Då har jag ensam ansvar för fem gravt utvecklingsstörda människors liv under långa pass. Det innefattar att ge dem mat, att se till att de inte skadar sig själva eller andra och att ge dem medicin, samt sköta deras hygien och vara social med dem och ha roligt tillsammans. Går det verkligen att jämföra med att sitta och vända papper?
Nu tänker jag inte debattera mer, jag blir bara så ledsen på alla ogina människor.
Jösses! Nu förstår jag verkligen varför ni är så hårda på att få ut nåt av strejken. Menar du att man med det yrke du har inte tjänar mer, och inte ökar mer i lön!? Du har alltså ökat din lön med 3tusen på 4år.. Jag kan bara säga att jag stödjer dig till fullo! Att ha det jobb du har beundrar jag, själv skulle jag aldrig kunna ha ett sådant jobb, det är inget jag skulle klara av.
Jag jobbar nu på ett företag som tillverkar gasfjädrar och är väl ganska världsledande på det.
Som ingångslön på provanställning har man 16000kr, efter provanställningen går man upp till 16500kr och nu efter ett halvår ungefär har jag 16750kr plus en vinstdelning som kommer en gång i kvartalet och varierar mellan 1500-3000kr. Till på det har vi pubkvällar, sommarluncher som vi äter ute och får presenter, julpresenter med mera. Detta får jag för det jobb jag gör vilket är att packa reservdelar och fästen till gasfjädrarna, inte vidare jätte jobbigt, inte så slitande på kroppen. Så, det jag vill säga är att visst tusan är det orättvist att digitalkarin som gör ett jobb som i mina ögon är mycket, MYCKET mer värt än det jobb jag gör, ska ha mindre betalt! Sen vet jag att vi inte har samma arbetsgivare, men tittar man på lönebilden idag så är det ju så att de som tjänar pengar är inte alltid de som förtjänar dom.
Jag håller på dig digitalkarin! Var stolt för det du jobbar med, jag ser upp till dig iallafall! Och den akademiker eller nån annan som inte tycker att du ska få mer får med mitt tangentbord att göra!