Några tankar jag har omkring det här att skaffa djur åt sina barn.
För det första så ska man som förälder "skaffa djuret för sin egen skull", inte "åt barnet".
Husdjuret är alltså något som man ägnar sig åt TILLSAMMANS, och man ska som vuxen vara den som tar hela ansvaret.
Man hjälps åt, helt enkelt. Ett barn som ensamt ska ta hand om sitt djur, brukar kunna tröttna ganska fort. Barn vill göra saker
tillsammans med vuxna, och det hela blir mycket mycket roligare när barnet får dela sina upplevelser. (gäller ju inte alla barn, men väldigt många, det kan man ju som förälder känna av vad som blir rätt)
Det andra man ska tänka på, är att skaffa ett djur som är HAND-TAMT från början!!!
"Det är så lätt att göra det tamt" brukar det heta, men det är det inte alls. Och ett djur som är rädd för sina ägare gör inte någon glad.
Man mår bra när ens djur mår bra, men när ens djur inte trivs, är det inte längre roligt. Och att ha ett husdjur som blir rädd när man visar sig, är ingen bra början på ens djur-karriär.
Det är de två viktigaste sakerna att tänka på, tycker jag, oavsett vad man skaffar för djur.
Vill man ha en mus eller råtta, ska man skaffa ett par honor. Hanarna luktar, honorna gör det inte.
Hanarna SKA lukta, de markerar revir med sin urin. Så när man har gjort ren buren, så är det det första mus/råtthanen gör, att markera den igen.
Möss och råttor låter ofta på nätterna, det behöver man veta i förväg.
Alla smådjur har seriösa uppfödare plus föreningar med medlemstidningar, utställningar, osv.
För möss är det
Svemus, för råttor är det
Svenska Råttsällskapet, osv. Det är bara att söka på nätet.
Ska jag rekommendera något för en fyraåring, så blir det marsvin.
Givetvis MÅSTE det vara ett marsvin som är tam och orädd redan från början!!!
Men marsvin är lugna, goa, glada. Deras mjuka glada kuttrande när de får syn på sin människa, kan smälta vem som helst, och de TYCKER OM att kela.
En mycket tam kanin är också ett underbart husdjur.
Möss, hamstrar och ökenråttor är mycket pigga djur, som gärna är i farten. Vad gäller dem är största nöjet att titta på deras upptåg. De har sällan tid och slå sig till ro i handen för att kela några längre stunder.
Å andra sidan älskar de "lekar", när man bygger gångar åt dem och så.
Möss, hamstrar, ökenråttor, marsvin, kaniner, är de smådjur som jag har haft själv, förutom fåglar.
Vad gäller pappan, så vet du ju själv vad som "går" och inte går. Men att göra något helt tvärtemot någons vilja, kan ju också upplevas djupt kränkande? Det är väl bättre om ni kan vara överens?
Att skaffa ett par möss som väsnas på nätterna, bådar kanske inte gott...
Och givetvis ska honor av möss, råttor, marsvin och gerbiler få vara TVÅ! Det är grymt mot dem annars.
Här finns också lite mer info om gerbiler och de andra smådjuren.