CITAT
Jag som studerar får 10 månader om året bidrag+lån, tillsammans ca 6776 kr. Utslaget på 12 månader blir det 5647 kr/mån. På denna summa har jag råd med allt jag behöver, och kan dessutom spara 600 kr/mån. (Min hyra är ca 2500 kr för min del i studentlägenheten.) Vi äter gott, roar oss minst en gång i veckan, och går ofta ut och äter eller köper hem mat. Vi bor helt OK med en blandning av nya och gamla möbler.
Om vi nu ska räkna Sara! Så kan man ju börja med att räkna på de månader man faktiskt arbetar. Ska man räkna som du gör så ska alla arbetande ha två månaders semester.(6776*10)/11=6160
Sedan så är det faktiskt som så att man inte bara kan räkna med att alla har någon att dela på hyran med. Nu så tror jag ju inte att du hade valt en så stor lägenhet till en person så jag räknar med 4000 i stället.
Jag blir så arg av detta antagande. Ska inte varje människa ha råd med en egen lägenhet! Vill du göra oss kvinnor beroende av män. Det finns faktiskt män som misshandlar sina kvinnor! Jag vill inte att dessa ska bli ännu starkare
Jag antar att du skriver som du gör för att du inte har mer livserfarenhet och det gör att man kan förlåta endel!
6160-4000=2160 Nu är det inte fullt så mycket kvar att ha kul för!
Sedan när det gäller studentrabatter! Så har du en rejäl rabatt från SJ när du vill ut och resa och är du ung vilket jag antar utifrån hur du skriver så har du även möjligheten att resa med standby på sas!
Jag har inte läst så mycket på vad en student egentligen har för några rabatter, så jag har säkert missat endel!
Dessutom så tycker jag att det är ytterst kränkande att du på något sätt antar att kommunals strejk egentligen handlar om att "vi" inte klarar av ekonomin!
Sen har ni som är unga mycket små kostnader för tandläkaren. Jag som ändå är 40 år har kommit billigt undan än så länge när även det dyraste året landat på under 4000
Min grundlön efter tio år i yrket är 15200 kr/månad