CITAT (MB1965 @ 09-10-2005, 13:48)
CITAT (jegi @ 08-10-2005, 14:30)
Tack bara bra. Den stora prövningen står dock för dörren. Första vintern och våren väntar på den. Nu har ju i varje fall avmogningen gått som den ska. Tänkte täcka den med fiberduk framåt vårkanten.
Min Leonard Messel börjar också gulna och tappa blad. Däremot verkar praktmagnolian vänta på sig.
Fiberduk gör ju att det blir varmare mikroklimat under så våren påskyndas under- blir den inte känsigare då pga vårtillväxten startar och det fortfarande kan vara markfrost? ?Är det inte skuggväv man skall använda för att undvika att dombränns av vårsolen + kyla (vätskebrist)?
Bark med lite lövtckning under blir en bra sur present nu på hösten. Bara inte barken ligger mot stammen och man kommer ihåg att ta bort löven:)
Jag skulle gärna ha en Praktomognolia men har ingen plats. Funderar på en Marillyn (Liliiflora "Nigra" x Kobus) eftersom den är så lik Liliiflora. Inte lyckats hitta den ännu i plantskolorna.
Ja, efter årets svinkalla mars (närmare minus 30 och snöfritt) så tänkte jag prova med fiberduk om det blir något liknande nästa år. Sen blir det nog säckväv i april tror jag.