CITAT (Ella @ 17-05-2003, 10:14)
Om vi nu ska räkna Sara! Så kan man ju börja med att räkna på de månader man faktiskt arbetar. Ska man räkna som du gör så ska alla arbetande ha två månaders semester.(6776*10)/11=6160
Sedan så är det faktiskt som så att man inte bara kan räkna med att alla har någon att dela på hyran med. Nu så tror jag ju inte att du hade valt en så stor lägenhet till en person så jag räknar med 4000 i stället.
Jag blir så arg av detta antagande. Ska inte varje människa ha råd med en egen lägenhet! Vill du göra oss kvinnor beroende av män. Det finns faktiskt män som misshandlar sina kvinnor! Jag vill inte att dessa ska bli ännu starkare
Jag antar att du skriver som du gör för att du inte har mer livserfarenhet och det gör att man kan förlåta endel!
6160-4000=2160 Nu är det inte fullt så mycket kvar att ha kul för!
Sedan när det gäller studentrabatter! Så har du en rejäl rabatt från SJ när du vill ut och resa och är du ung vilket jag antar utifrån hur du skriver så har du även möjligheten att resa med standby på sas!
Jag har inte läst så mycket på vad en student egentligen har för några rabatter, så jag har säkert missat endel!
Dessutom så tycker jag att det är ytterst kränkande att du på något sätt antar att kommunals strejk egentligen handlar om att "vi" inte klarar av ekonomin!
Sen har ni som är unga mycket små kostnader för tandläkaren. Jag som ändå är 40 år har kommit billigt undan än så länge när även det dyraste året landat på under 4000
Min grundlön efter tio år i yrket är 15200 kr/månad
Varför multiplicerar du med 10 och dividerar med 11?
Och vadå "räkna på de månader man faktiskt arbetar"? Skulle mina kostnader upphöra under sommaren, eller vadå? Och några två månaders semester har jag aldrig haft. Jag sommarjobbar ca 10 veckor, och studerar de sista dagarna till omtentor som går under hösten.
Om man har en hyra på 4000 och ingen att dela den med, och dessutom har barn så kan man faktiskt söka bostadbidrag och kräva underhåll av pappan.
Vad gäller studentrabatter på tåg och flyg så har jag aldrig utnyttjat dem. Jag har inte åkt tåg eller flyg sen jag började plugga. Jag är väl insatt i vilka rabatter jag har, men jag kan tala om för dig att de inte är många.
Vad gäller att "inte klara av ekonomin" så är det just dessa argument som förs fram i debatten. Jag är ett levande exempel på att man visst kan leva på dessa pengar, eller t.o.m. mindre, och ändå leva gott.
Angående tandläkarkostnader så går jag till en hygienist två gånger om året (har problem med tandsten p.g.a. min tandställning) och tandläkaren en gång. Det landar på ungefär 1000 kr om året.