CITAT (MimE @ 11-10-2005, 22:26)
CITAT (Felix matte @ 11-10-2005, 21:23)
...
Barn som redan från födseln har katt i hemmet... har mycket lägre risk att råka ut för allergier än barn som har djurfritt hem.
Så säger forskare och i Hannas fall (barnbarn) så stämmer det. De har katt och hon har inga allergier.
Enligt min allergiläkare är det en sanning som bör tas med en nypa salt.
Att allergi är till stor del ärftlig tror jag vi kan vara överens om.
Det innebär att barn med allergiska föräldrar löper större risk att bli allergiska själv - alltså avstår dessa familjer i större grad att skaffa djur.
Barn där föräldrarna inte är allergiska är mindre benägna att utveckla allergi själva. Dessa familjer har oftare djur (om de nu är djurintresserade).
Slutsatsen att barn som bor ihop med djur löper mindre risk att utveckla allergi är alltså inte så korrekt som man kan tro till en början.
Men nu är det ju så att det pågår en stor forskning om just detta och den visar att barn som har djur... helst katt.. i hemmet löper mindre risk att utveckla allergier... så jag tycker inte alls att man ska ta de uppgifterna med en nypa salt.
Vad gäller barnbarnet så har bägge föräldrar allergier av olika slag men de har ändå valt att ha både hund och katt och som extra bonus så har lillflickan inte visat några som helst tecken på allergi mot vare sig djur el annat.
Våra barn har varit med i en stor undersökning som Nils Åberg,docent och allergolog
genomfört (Göteborg tror jag var hans arbetsort)
Visst är allergi till en viss del ärftligt men man kan också själv påverka... det tror jag efter att ha sett det med egna ögon.