Jag tror att det är väl sent att plantera ut cyklamen nu. Det vore nog bättre att vänta till våren. Du har nog störst chans att klara den om du sätter knölen ganska djupt ner i jorden (omkring 10-15 cm eller ännu djupare om det är en stor knöl) i sandblandad jord nära husväggen i ett västerläge. Sätt den inte alltför skuggigt (fast stekande sol en stor del av dagen är nog inte heller bra). Den behöver troligen all värme den kan få för att orka växa och hinna blomma i Östersunds klimat. Täck med löv under vintern (i alla fall om det är lite snö), och det vore nog inte helt fel att skydda mot vinterfukt också, till exempel med en glasskiva eller tegelpanna. Vinterfukt är väl inget stort problem i Östersund men det skadar säkert inte att skydda mot det i alla fall. Har själv ingen erfarenhet av metoden Christer nämner, att placera knölen i 45 graders vinkel för att den inte ska ruttna lika lätt, men det låter rimligt (det kan ju knappast vara någon nackdel). Testa!
Ett av problemen med cyklamen på friland är att de flesta arter (inklusive höstcyklamen) vilar under sommaren och kommer med blad först på hösten. Är vintern mild finns bladen sedan kvar hela vintern och vissnar bort under våren. Vid barfrost och låga temperaturer (kallare än 15-20 minusgrader, speciellt om kylan är långvarig) kan bladen frysa bort. Bladen är ju växtens "kraftverk" och om hösten är för kort och vintern för kall och lång är det inte säkert att de hinner producera tillräckligt mycket energi för att plantan ska klara sig i längden. Jag misstänker att detta kan vara ett större problem än den direkta vinterkylan - i alla fall i klimat som är kallare än zon 2-3. Den cyklamenart som borde ha störst chans att klara sig i norra Sverige är alpcyklamen (C. purpurescens) eftersom den i naturen förekommer klart längst norrut (nordligast i södra Polen har jag för mig) och dessutom lär behålla bladen hela sommaren. Mer om cyklamen finns här:
http://www.cyclamen.org/indexCS.html.