Hej Magnoliavänner. Av en händelse har jag planterat 7 Magnolior under hösten. 4 st hösten 2004 och 3 st 2005. De frodas och växer bra, däremot stöttade jag dom noga, dom känsliga rötterna vill nog inte vagga i takt med vinden, men det vill ju inga rötter. Sur eller basisk jord........ Jag är lite skeptisk till att magnolior skall ha sur jord, här på Öland växer stora exemplar av M, och hela ön består av kalk, men visst växer det bättre i fuktig torvrik jord. Det går att köpa magnolior ympade på olika typer av rötter, Vim Rutten i Holland använder sig av en typ och en Österikare en annan. Med olika rötter kan man få senare vårutspring och därmed en M som går i högre zon. Jag har en M Daybreak som är ympad (V.Rutten) och en annan som är en M Daybreak hybrid, tiden får visa vad som är bäst. Det var ett tag sedan jag läste om detta så detaljerna har bleknat, kanske någon annan som kan fylla i detaljerna om rotvalet?Tror det var en framstående Norrman som skrev om detta i STAs tidning. Vill ni få riktig Magnoliafrossa så gå in på WWW.magnoliastore.com Någon som känner till mer om Österikaren? Hemsida eller något liknande?
|