CITAT (adrian @ 20-10-2005, 20:05)
Många är dåliga på produktkännedom, jag har fått höra mycket fel ang. växterna jag håller på med.
Och det som jag blir arg på är att så många står där med näsan i värdet och LÅTSAS att de kan detta...
Bara för att man jobbar i en blomsterbutik så blir man inte expert men
de flesta kunder verkar tro det.
Jag får massor med mail ang galna saker som kunder fått höra av butiker i hela sverige om dessa växter, så tro INTE att allt är sant bara för att man JOBBAR i en blomsterbutik...
Det är inte meningen att skylla på någon så sätt. Men jag tycker ändå att någon slags grundkunskap bör man ju ha.
sen tycker jag faktiskt inte att man är helt ute som kund att kunna kräva att affären ska veta något om dem i alla fall. För går jag in affär vill man ju gärna kunna för ett prata med den som står i affären, inte att den står där och inte kan ett smack.
Tänk själv om du hade köpt en bil, frågat vad heter den bil m.m. Och jag hade jobbat där och säger inte vet jag. Den har fyra hjul och en dörr att kliva in, här har du nyckeln. Alla behöver inte kunna allt om alla blommor men något om de flesta i alla fall om man jobbar i blomaffär.
Sen kan jag tycka att en del ligger på grossisten som inte kan märka sina blommor. Pratar bara om hoyor nu är inte insatt om de andra. De flesta hoyorna har en "skylt" hängade på sig ifrån grossisten där det står hoya (bystrupplante i alla fal) och lite fakta om. Varför inte klämma ut artnamnet med där? Hade fått plats lätt på lappen.
Jag har inte sagt att allt är sant.

Man ska ta allt som en säljare säger med en nypa salt spec om de tror att de kan tjäna pengar på dig. Men ett artnamn hade jag gärna haft. Inte en utläggning om hur den exakt sköts men ett artnamn.