CITAT (bikiv @ 22-10-2005, 22:59)
Efter en sommar i Värmland kom min dotter hem, till höghuset i Sthlmsförorten, med en liten kattunge. Hur beter man sig med en katt, boende på 4:e våningen i ett höghusområde? Släppa ut den, vind för våg? Vi skaffade en sele och försökte gå ut med katten, men den ville inte gå, jätterädd för allt.
Då beslutade jag att detta skulle bli en innekatt. Klädde in balkongen med hönsnät och lilla Gosan fick en egen, tom balkonglåda där hon tryggt kunde ligga på rygg i solen och titta på allt som rörde sig utanför.
När vi skaffade kolonistugan fick naturligtvis Gosan vara med. Första gången med gräs under tassarna var hon jätterädd och sprang in i stugan. Vi försökte verkligen få henne att trivas utomhus, men hon ville hellre ligga inne under en filt i solen, trots att temperaturen kunde vara upp mot +35.
Efter en helg i stugan mådde hon jättebra när hon var tillbaka i lägenheten och tryggheten.
Och vad vi busade och lekte...
Gosan blev 17 år och jag tror att hennes liv som innekatt var ett gott liv som passade henne. En liten, försiktig fröken/dam som levde ett skönt och tryggt liv, blev älskad och bortskämd.
Under hennes sista år var hon tvungen att ha en "strut" efter en misslyckad bukoperation (där såret sprack upp och måste självläkas). Kanske vi borde ha gjort den tiden kortare, men svårt när hon varje kväll somnade på min arm, (känner fortfarande värmen... och "hör" hur hon spann...
Med detta vill jag säga att katter är anpassningsbara, finner sig tillrätta och trivs med det liv de får.
Kanske hon hade haft ett mycket "naturligare" och hårdare liv på Värmlandsgården, tillsammans med andra katter och djur? Hade det varit bättre för henne? Vem vet?
så hade jag det också på min balkong förut.
inhängnat med kraftigt nät, så katterna kunde gå ut och in som dom ville från mars till nov. sedan fick jag öppna då och då när dom ville ha frisk luft.
hela sommaren låg dom där ute på golvet i skuggan eller i mina blomlådor.
nu är katten som envisades med att sitta på räcket borta, han blev nitton år och nätet också. dom jag har nu klättrar inte så då behövs det inte.
när mina katter går bort, vet jag varför och hur.
jag behöver aldrig leta eller inte få hem en katt. det skulle vara det värsta, att inte veta vad som har hänt med den.