CITAT (zaaritha @ 23-10-2005, 01:35)
ophelia; jag menade att hundar jagar katter utan att bita ihjäl dem!
Jag förstår inte detta att hundens instinkt är att döda katter!!
Uppvuxen med hundar o katter o har bara upplevt ett fall där hund (tax)
bet ihjäl katt....

Men Zaaritha. Hunden är liksom ett rovdjur, en jaktmaskin, precis som en katt, varg, lejon, tiger, hyena m.m. Hunden är inte en gräsätare utan den som äter gräsätare. Det är rart och jättegulligt med hundar och katter som lever tillsammans i all välmåga i hemmen men skulle man släppa ut den snällaste hund i skogen och den skulle hamna på villovägar så är "snällheten" mot andra djur bortblåsta. De blir vad de helt enkelt alltid har varit.
Ja du har nog en viss oskuldfullhet och många människor kan säkert uppleva detta som otäckt men det är livets realitet. Så fungerar det. Min systers nuvarande hund är jättesnäll och gullig men jag tror han skulle bli en riktig "kattjagare" eller vara överhuvudtagen en bra jakthund. Han ÄR jakthund av jaktras och har stort intresse av jakt. Deras tidigare hund var också av jakthundsras men hade inget intresse alls av att jaga. Han gick bra ihop med katter och min lilla kanin. Med detta är det inte sagt att en bra jakthund inte kan gå samma med katter fast jag skulle då tro att det förmodligen handlar om katter i samma familj. Kommer en okänd katt in så kan det blir jaga av. Det är helt naturligt.
Vad som är mycket onaturligt och som skapar problem hos coh för djur är människans förmåga att vilja förmänskliga djur och deras beteenden. Det är VI som skapar många problem då vi saknar kunskap och förståelse om djurs naturliga beteenden. Det är inte djuren som ska förstå människan utan människan som ska förstå djuren och lära sig djurens språk.