CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-10-2005, 11:48)
CITAT (Rossi @ 26-10-2005, 11:41)
Jag tycker det börjar bli lite vikt-fixerat här ..... Tänk bara på att smalt inte automatiskt är lika med snyggt! Det finns många snygga mulliga män och kvinnor.
Det som vore bättre vore om vi pratade om HÄLSA istället!
Tänk så olika man kan uppfatta det, jag tycker att viktfixeringen har varit precis den omvända! Att ingen här tycker att det är snyggt att vara smal är jag ganska klar över vid det här laget.
En mej närstående person, med Crohns, en kronisk sjukdom som gör att personen tappar i vikt, har fått lida i många år av kommentarer om sitt smala utseende.
Han tycker det är orättvist att man inte "får" anmärka på tjocka männiksor på samma sätt och känner sej orättvist behandlad.
Kanske det är så i samhället att det som anses tillåtet och inte kommer att ändras, men idag kommenterar man ju faktiskt inte andras vikt, ålder eller utseende. Varför ska de i såna fall vara tillåtet att påpeka om nån är smal?
Kan man inte istället ändra sitt förhållningssätt och bara tala med såna frågor med sina närmaste vänner, såna goda vänner som man kanske skulle kunna prata om viktproblem med, för man vill deras bästa . Andra kan man väl helt enkelt låta vara?
Jag jobbar i skolan och där pågår ju naturligtvis hela tiden kampanjer mot fetma, men ALDRIG så att vi säjer just detta!
Istället betonar vi vikten av att äta rätt, motionera mera osv.
Det tycker jag vi skulle prata mer om här kanske.
Vi kan visst gratulera nån som lyckats gå ner, gå upp eller lyckats med nåt annat, men jag håller med om att vi kanske ska vara försiktiga med att göra ned ett visst utseende.
Jag är för smal egentligen och skulle kunna gå upp fem, sex kilo, men jag hoppas få vara smal ändå utan kommentarer, för jag mår rätt bra=)
Kram på er alla i alla viktklasser, mår ni bra så fortsätt med det!