Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Föreningsaktiva blir av med sin, sjukpenning
          Malvia
          Inlägg 28-10-2005, 11:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Föreningsarbete tvingar sjukskrivna tillbaka till jobbet
          Sjukskrivna i Uppsala län som på sin fritid är aktiva i föreningar riskerar att bli av med sin sjukpenning.
          Försäkringskassan anser att de som klarar av föreningsarbete också klarar av att jobba.

Läs mer på www.sr.se/uppland

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          amaira
          Inlägg 29-10-2005, 12:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Oj så mycket negativa erfarenheter och så mycket rädslor... Stackars er. wub.gif

Är det bara jag som har haft (och har) BRA erfarenheter av försäkringskassan?????

Är ju förtidspensionerad (sjukbidrag heter det visst numera) på heltid sedan drygt ett år tillbaka.
          Före dess sjukskriven heltid, halvtid, tre kvart osv i olika omgångar och försök under en längre period. Tills jag fick en veckas rejäl genomgång och arbetsprövning hos försäkringskassans utredningssjukhus i Nynäshamn.
          Där hade de läkare, arbetsterapeuter, kuratorer, psykologer, eget rum och himla god mat tre gånger om dagen biggrin.gif wub.gif

Vi alla som var där, blev bemötta med djup respektfullhet, och flera som var där uttalade sig med stor förvåning över hur skönt det kändes att äntligen bli tagna på allvar.
          Flera hade fibromyalgi eller ryggproblem, och en del upplevde att deras läkare inte tagit dem på allvar.

Jag tror nog att många gånger är det en själv som har svårt att ta sig själv på allvar. Då läser man in "förakt", "nonchalans", osv. i sånt som kanske istället är "stress", "vanmakt", osv, hos hjälppersonalen.
          Att vara läkare är ju också ett jobb, som bränner ut sina arbetare, precis som vilket jobb som helt idag. Arbetsmarknaden ser ju till stor del ut så idag. Och alla är vi människor!!!

Hur som helst så var de fantastiska, allihopa, på Nynäshamn!
          Vilket jag inte var ensam om att uttrycka.

Det är ju så med mig också, att det inte syns vilka svårigheter och vilken problematik jag har! Det är "bara" så, att det "inte funkar".
          Gissa om sånt kan tolkas som "lathet" om man vill!!! Hur många bevis som helst finns det för "lathet".

Men den som har haft svårast för att förstå (läs "accepera") - har varit jag själv.
          De läkare, psykologer, kuratorer, arbetsterapeuter, osv som jag träffat, har varit ett oerhört stöd för mig.

Hur kan det bli så?
          Har jag bara haft tur?

Visst, ibland har det inte funkat med en del. Vi människor är ju olika, har olika personkemi och olika sätt att bemöta problem och situationer och andra människor.
          Ibland har jag varit mycket frustrerad. Situationen har heller inte varit lätt för mig, så det var knappast konstigt.

Hur som helst har försäkringskassan har tagit väl hand om mig. (inom det som är DERAS områden alltså) De har ordnat med olika åtgärder, och när de inte fungerat skickade de mig till Nynäshamn. Vilket var en ren semestervecka, betald, med god mat, väl omhändertagande, fina omgivningar för vackra promenader, osv. wub.gif

Allt FK har gjort i samband med mig, har varit på initiativ från dem, för JAG har "inte vetat"! Vilket betyder att jag inte har behövt "driva på" dem på något vis.

När jag till slut fick min heltidsersättning, kallades jag till genomgång hos en av deras handläggare i sådana ärenden. Hon berättade allt, exakt hur det var, både ekonomiskt, försäkringsmässigt, fackligt, arbetsmässigt.
          Hon förhörde sig också om min situation rent allmänt. Hon tog sig god tid och ville veta alla mina frågor, och fanns även själv frågor åt mig. Att jag har många intressen och håller mig i form och god kondition uppskattades enbart!

Hon sa att ingen någonsin kommer att ifrågasätta min arbetsförmåga en gång till, jag är klar hos dem. För evigt om jag vill.
          Om jag däremot VILL försöka återgå till arbete en dag, så får jag ta kontakt med dem, och då finns det vissa regler för hur det kan gå till.

Med det bestämmer JAG!

T.ex. får jag PROVA arbeta upp till ett halvår (tror jag det var) UTAN att förlora min ersättning från fk! Detta ifall det inte funkar, då kan jag falla tillbaka på mitt sjukbidrag igen.
          Jag får också arbeta upp till ett visst antal timmar i månaden i framtiden, utan att mitt sjukbidrag berörs.

Allt det här finns det fasta regler för. Vill jag föröka mig på att arbeta igen, ska jag ta kontakt med dem igen. DE kommer inte att kontakta MIG igen (med några krav).

En stor eloge vill JAG ge, till alla de fantastiska och professionella människor som jag mött inom sjukvården, psykvården, neurovården, och även inom försäkringskassan!

wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Inlägg i den här tråden
          Malvia   Föreningsaktiva blir av med sin   28-10-2005, 11:59
          Betty   Helt vansinnigt! Jag tycker inte att ett par t...   28-10-2005, 12:15
          silos   Helt galet är det! Utan sina aktiviteter risk...   28-10-2005, 12:17
          Malvia   Ena dottern fick ett skov...   28-10-2005, 12:37
          Betty   Ja tyvärr är det ju så att vad en doktor tycker är...   28-10-2005, 12:51
          Rossi   Nu har jag inte läst vad Försäkringskassan skriver...   28-10-2005, 13:02
          Betty   Nej så är det inte. Självklart får...   28-10-2005, 13:05
          Rossi   Nej så är det inte. Självklart får man vara medle...   28-10-2005, 13:07
          Farbror Blå   [B]Jag brottas med både den vettiga tanken i Rossi...   28-10-2005, 14:13
          lavendel2   Överhuvudtaget verkar Försäkringskassans agerande ...   28-10-2005, 14:47
          Betty   Ja, att jaga och ifrågasätta långt...   28-10-2005, 15:10
          Lars-Olof Arvids   Finns det någon definition på vad som menas med ...   28-10-2005, 15:39
          mamamaggan   Enligt vad jag fått veta så får du sitta i en sty...   28-10-2005, 20:24
          pejori   försäkringskassan läser regler som fan läser bibel...   28-10-2005, 20:41
          mamamaggan   Ja du Pejori, det är väl som jag skrev förut att m...   28-10-2005, 21:06
          Evgeni   Där ligger väl ändå det grovsta br...   28-10-2005, 21:14
          Betty   Försäkringskassans förtroendeläkare gör ett yttr...   28-10-2005, 22:06
          Pirum   Föreningsarbete är ju jättebra, det är ju sådant s...   28-10-2005, 22:52
          LadyG   Ponera att jag skulle bli arbetsoförmögen en längr...   28-10-2005, 23:40
          netaave   Jag är också drabbad av den försäkringskassan. Mit...   28-10-2005, 23:52
          LadyG   Men herre min skapare så omänskligt beteende! ...   29-10-2005, 00:00
          Ophelia   Ja varför skulle FK fixa ett jobb ...   29-10-2005, 09:22
          pejori   Där ligger väl ändå det grovsta brottet! När ...   29-10-2005, 09:57
          pejori   Försäkringskassans förtroendeläkare gör ett yttr...   29-10-2005, 10:01
          Ophelia   Försäkringskassans förtroendeläkare gör ett yttr...   29-10-2005, 10:14
          Evgeni   Ja, jag minns inte längre hur många rundor min läk...   29-10-2005, 10:22
          netaave   Ja varför skulle FK fixa ett jobb åt dig. Det är ...   29-10-2005, 11:02
          Birgitta P   Här är det tvärtom! Min sambo ...   29-10-2005, 11:37
          pejori   självklart är det frivilligt :) :...   29-10-2005, 11:41
          mamamaggan   Du hade nog tur ändå Amaira. Jag har hört om flera...   29-10-2005, 18:57
          pejori   det värsta försäkringskassan gjorde med mej, var a...   29-10-2005, 19:10
          mamamaggan   Det är väl olika på olika lokala Fk-kontor. Men de...   29-10-2005, 19:52
          Felix matte   Maken blev av försäkringsläkaren erbjuden förtidsp...   29-10-2005, 21:20

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 22:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon