Maken blev av försäkringsläkaren erbjuden förtidspension efter bara 10 månaders sjukskrivning...9 mån efter by pass op. Han godkände och har nu haft det i snart 5 år
Jag kallades till ett samtal efter 2 års sjukskrivning och de bad mig ansöka om förtidspension men det ville jag inte göra (tyckte jag var för ung)... då fick jag veta att FK kunde ge mig pension fast då fick jag inte 3 mån retroaktivt, vilket jag skulle få om jag själv ansökte. Det var innan jag fick min nuvarande diagnos. De gav mig förtidspension (numera heter det sjukersättning).
Nu däremot när jag ansökte om handikappersättning (på inrådan av sjukvården) så var det mycket prat om minuter hit, minuter dit som jag var i behov av hjälp.
Förnedrande att sitta och försöka uppskatta antal minuter det tar att t.ex få håret borstat och flätat (då när jag var riktigt dålig)... jag vägrade räkna tider (har numera inte ens armbandsur) så resultatet blev att handläggaren skrev 3 min till hårvård... åka till doktorn = 7 min dit + 7 min hem = 14 minuter hjälpbehov = kostnad 5kr
Herregud människa tänkte jag... här sitter du och fattar noll!
Har förstått att vi två kommit lindrigt undan... efter att ha träffat folk på rehab som är i dåligt skick och FK vill skicka ut på heltid.
Känner med er alla som fått och får kämpa mot byråkratin