Va, finns det skogstravare som inte blivit uppvaktade av hjortflugan? En klar brist i nära-naturen-känslan.
Hade en i lördags som gillade mitt hår. Jag hade inte samma uppfattning så efter ett tag var jag ensam igen. För den som aldrig upplevt en hjortfluga så kommer det en liten beskrivning.
Dom är inte så stora, bara en halvcm, men klarar sig bra ändå. Kilar runt på kroppen och in under kläderna som en ekorre på en trädstam. Nästan omöjliga att bli av med. Om det sitter en på t.ex armen och man tar andra handen och försöker sopa bort den så funkar inte, den sitter som fastlimmad. Går inte att slå ihjäl heller, underlaget skriker AJJJ långt innan flugan reagerar. Enda chansen är att ta flugan i ett ordenligt nyptag mellan tummen och pekfingret. Men man kan inte bara släppa den, den flyger tillbaka direkt. Man måste rulla den mellan fingrarna så att den krossas innan man släpper. Gulliga små djur.
Bättre avskjutning på värddjuren är nog enda chansen att minska beståndet av flugor. OBS, människan är inget värddjur.