Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> PKU-registret kan bli ..., ett rikstäckande DNS-register
          LadyG
          Inlägg 30-10-2005, 20:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

EDIT: DNA-register ska det ju vara och ingen annat smile.gif

Men vill vi verkligen det? Vem ska sköta så viktig information? Hur ska det regleras vem som har rätt att ta del av den genetiska informationen?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=278365

Personligen tycker jag att de möjligheter polisen redan har att registrera DNA räcker gott och väl. En person som har dömts till två års fängelse eller mer idag får läggas in i DNA-registret (personregistret), men detta görs inte i någon större utsträckning, och idag finns enbart drygt 2000 personer registrerade i Sverige.

Visst, sänk gränsen till att man måste dömas till fängelse i ett halvår eller nått, men låt bli PKU-registret. Jag har aldrig dömts för något, och vill inte lämna ut min DNA.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Diabolique
          Inlägg 30-10-2005, 23:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

CITAT (Farbror Blå @ 30-10-2005, 23:44)
          CITAT (Annlo @ 30-10-2005, 23:32)
          CITAT (Magda16 @ 30-10-2005, 23:22)
          Men tänk om någon stjäl mitt blod, eller hår eller på något annat sätt mitt DNA och planterar det på någon annans brott. Männens DNA är ju lätt att sno, då de glatt ger bort det hit och dit smile.gif och hur kul är det när det provet hamnar någonstans där det inte borde och att man blir anklagad för ett brott man inte begått. Jag är inte heller emot en regestrering, man kan säkert lösa en hel del brott på det sättet, men man måste tänka långa tankekjedjor för att komma fram till alla de konsekvenser som följer med ett beslut.

Fast det borde ju kunna hända även i dagsläget?

Ett litet DNA rör med...(ja ni vet jag jag menar... sleep.gif ) som spills ut på lämplig plats och ett tips om vem den "skyldige" är till polisen så har ju denne oskyldige blivit ditsatt med planterad DNA... huh.gif

Redan idag kan man ju sätta dit nån om man vill, plantera din mans kaffekopp på platsen, eller fimpar för att sätta dit honom.
          (eller annan person såklart..)

Jag lämnar gärna mitt DNA till PKU-registret så att dom kan använda det för att söka bland, för jag kommer aldrig att göra mej skyldig till något som det kan användas till!

Jag tycker man kan DNA-registrera alla medborgare, för att underlätta processen.
          Man skulle då lättare kunna få bukt med våldtäkter och andra grova våldsbrott. Dessutom blir då alla faderskapsmål ett minne blott, vilket besparar staten miljoner.

Dessutom kan vi på det sättet finna lämpliga donatorer av blod, benmärg och även organ mycket lättare.

Denna oro för statens totalitära kontroll tror jag är överdriven.

Visste ni, att idag kan polisen säkra DNA vid tex våldtäkt, när de sedan hittar en misstänkt, så räcker inte detta som bevisning för ett gripande!!
          DVS polisen kan inte tvinga den utpekade att ge DNA om inte vittnen kan placera honom på brottsplatsen!

Alltså, jag tar det igen... Vid en mördad kvinnas kropp kan DNA säkras.
          Polisen har en huvudmisstänkt. Men om dom inte kan säkerställa att mannen varit på platsen på annat sätt, kan inte DNA användas som bevisning. Mannen kan då neka att ta blodprov och kommer alltså undna, utan vittnen, eller andra graverande uppgifter.

Är det rättvist?
          Kanske vi inte behöver öppna PKU-registret, kanske vi behöver en ny lagstiftning?

Artt tillåta en sökning i PKU_registret för att finna dubbelmördaren i Linköping, vem kan motsätta sej det?
          Menar nån att principerna är viktigare än att mördaren grips?

Jag är mycket skeptisk.

Åh Farbror blå! wub.gif

Du är så klok.

Instämmer helt igen.

Den som någon gång har blivit oskyldigt misstänkt inser nog hur mycket lidande det skulle kunna bespara människor om man kunde bevisa oskuld.

Jag har blivit misstänkt för stöld en gång och har inte kunnat få upprättelse från misstnken. Även om allt pekade mer på en annan- och alla trodde mig, men inget kunde bevisas...

Det var nära att jag förlorade förtroendet för många nära vänner då.
          Vilket inte går att värdera i pengar.

Hur är det inte då för de som misstänks för grövre brott?

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera

Inlägg i den här tråden
          LadyG   PKU-registret kan bli ...   30-10-2005, 20:27
          Felix matte   Inte heller jag har någonsin stått inför skranket...   30-10-2005, 22:13
          Hamilton   För mig får de gärna också använda sig av PKU-regi...   30-10-2005, 22:16
          Annlo   Har iofs inte funderat så mycket ö...   30-10-2005, 22:17
          Magda16   Men tänk om någon stjäl mitt blod, eller hår eller...   30-10-2005, 22:22
          Annlo   Fast det borde ju kunna hända även...   30-10-2005, 22:32
          Farbror Blå   Fast det borde ju kunna hända även i dagsläget? ...   30-10-2005, 22:44
          Pirum   Jag är mer upprörd över att passbilder, personnumm...   30-10-2005, 23:54
          LadyG   SLK varnar för att man i DNA kan utläsa betydligt ...   30-10-2005, 23:56
          grycken   PKU-registret berör ju bara dem som är födda 1975 ...   31-10-2005, 07:26
          pejori   registrering i registret är inget som stör mej dir...   31-10-2005, 08:29
          kerstin z5-6   Jag säger som alltid i denna fråga -Aldrig i live...   31-10-2005, 08:42
          oldwolfie   tycker att dom får registrera mej hur mycke ...   31-10-2005, 08:45
          Pirum   Men som påpekats, det är i sådana fall bara PKU-re...   31-10-2005, 08:48
          kerstin z5-6   Rent mjöl i DNA påsen har ingen .. Många genetis...   31-10-2005, 09:56
          LadyG   USA kräver biometrisk information,...   31-10-2005, 10:36
          Pirum   Men polisen har väl tänkt att lagra en DNA-profil ...   31-10-2005, 10:42
          LadyG   Ur Polislagen Register med uppgift...   31-10-2005, 11:07
          Farbror Blå   Jag tror fortfarande a...   01-11-2005, 00:43
          AndreasBlomquist   Jättebra är min första spontana åsikt! Klart a...   01-11-2005, 00:49
          LadyG   Det är därför de flesta banker (al...   01-11-2005, 01:08

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 15:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon