Personligen tycker jag att de möjligheter polisen redan har att registrera DNA räcker gott och väl. En person som har dömts till två års fängelse eller mer idag får läggas in i DNA-registret (personregistret), men detta görs inte i någon större utsträckning, och idag finns enbart drygt 2000 personer registrerade i Sverige.
Visst, sänk gränsen till att man måste dömas till fängelse i ett halvår eller nått, men låt bli PKU-registret. Jag har aldrig dömts för något, och vill inte lämna ut min DNA.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682
registrering i registret är inget som stör mej direkt. håller med farbror blå, med tanke på att det bara ska användas vid riktigt grova brott, så är det nog okay. jag vänder på det...om jag skulle råka ut för ett våldsbrott och dom kunde få fast förövaren genom PKU, så skulle jag bli jättenöjd när jag vet att jag förhoppningsvis slipper att möta honom på stan. Då får jag också veta vem han är, så slipper man misstänka hela mänskligheten. blir jag mördad, så vill nog mina barn få veta vem mördarenär, med vilka register som helst
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2