Jag har haft samma problem själv. Vi flyttade in i ett hus som stått tomt i tio år. Områdets barn ansåg som sin rättighet att beskatta trädgården. Områdets ungdomar ansåg sig ha rättighet att festa på vår altan när vi inte var hemma. Likaväl tyckte de det var helt OK att ha sina erotiska äventyr i sommarnatten i vår trädgård. Gärna på motorhuven på bilen. Områdets hundägare ansåg att det var helt OK att rasta hunden i vår trädgård, då slapp man ju ta upp efter den som man var tvungen att göra på kommunal mark. Områdets pensionärer ansåg sig ha rätt till frukten i vår trädgård med motiveringen att de kände tidigare ägaren och alltid fått frukt. Detta låter inte klokt eller hur? Det är knappt jag tror det själv ibland. Undrar många gånger om det inte är en mardröm och man skall vakna snart. Jag tror det hela beror på att huset stått tomt så länge. Folk har mutat in vår tomt som revir under så lång tid att de själva tror på det hela. Kanske betraktar de oss som inkräktare på deras revir. Jag har lyckats behålla distansen under tre års tid. Markerat vänligt men mycket bestämmt om vad som gäller. Barnen har man fått förklara för. Dom är det minsta problemet. Ungdomar har man fått ta i lite mera. Förklarat att jag inte ogillar dom på något sätt men att jag är nogrann med vad som är mitt och ditt och det borde de också vara om de inte vill se mig fly förbannad. De otrogna 25-30 åringarna som bedriver sexualakten på vår trädgård stör man på bästa sätt. Gärna med frågan om varför di inte fixar det hela hemma, kan det vara att er respektive partner sitter hemma och är barnavakt. Jag menar vi andra har ju ett sovrum,eller? Då dunstade dom illa kvickt. Pensionärerna som ville ha vår frukt fick beskedet att ni får hjärtans gärna ta frukt men ni ringer på dörren innan ni går in och plockar. Sover gör vi mellan kl 22.00 och 7.00 då vill vi inte bli störda. Alla vill inte få sina cirklar rubbade. De flesta accepterar oss nu. Alla utom pensionärerna. Dom snackar skit så det står härliga till. Allt vi gör i trädgården är fel. Även det vi inte gör i trädgården är fel. Speciellt fel är det att de sprider rykten om att områdets mördarsniglar har kommit dit med vår försorg. Det är bara det att vi inte sett till några sniglar i vår trädgård. Kanhända är det lite avundsjuka att vår förslummade trädgård börjar arta sig. kanske är det avundsjuka för att mina för tidigt planterade tomater som växte sig två meter höga och aldrig skulle bli något gav åtskilliga hinkar tomater. vad vet jag. Nu skall i alla fall vinterns extra sparade pengar gå till att införskaffa plantor till en thujahäck. Det skall bli riktigt skönt att kunna gå ut i trädgården utan att folk står ute på gatan och gastar kommentarer som inte är så snälla precis. Är det någon som har några bra tips? Eller är det oss det är fel på. Det är nästan så man börjar tvivla på sig själv ibland. Internt i familjen benämner vi dessa gastande gubbar och tanter för rullatormaffian, så lågt har vi sjunkit. Det måste vi genast sluta med. Vi vill inte bottna på den nivån. Tips mittages tacksamt
|