CITAT (kristerh @ 01-11-2005, 12:36)
Där är du kanske lite trångsint

tänk dig tex ett äldre par som någon gång köpt en villa som de betalat genom alla år , de kanske är rika på pappret men inte annars

och som det har varit så var ju den ena tvungen att sälja huset om den andre dog, allt för att betala arvsskatt.
Det kallar inte jag riktigt för att ha guldsked i munnen

och speciellt för dem är det bra med slopad arvsskatt.
krister
Ja, det är klart att jag tar i så jag nästa spricker...
Det är bara för att sätta ord på hur jag upplever det, och jag hoppas verkligen att jag har fel.
I exemplet som du tar upp så håller jag helt med.
Så höga arvsskatter ska det ju inte vara mellan ett par, särskillt inte när det gäller hus och hem. Menar ni att det verkligen är så idag?
Så har inte jag uppfattat det.
Jag har hakat upp mig mycket på detaljer, även om det var till förra eller kanske till och med förrförra valet som jag hörde något valfläsk från moderaterna som gjorde mig rasande, så har jag inte kunnat skläppa det bara för att det känns som att "ränderna aldrig går ur".
Jag har hört diskussioner där högerkvinnor uttrycker det ungefär såhär:
"Varför ska vi ha samma lön för lika arbete? Det finns faktiskt en massa jobb som kvinnor egentligen inte borde syssla med, politik till exempel. Se bara på Shyman (angående alkoholproblemen) och Mona Salin (Tobleroneaffären). Dessutom tyckte jag att det var mycket bättre att stanna hemma med barnen, och titta till barnflickan så att hon gjorde sitt jobb. Så borde alla kvinnor kunna få ha det.
Och det här med äldreomsorgen borde vi privatisera, jag menar min mamma bor på ett jättefint gammalt sanatorie i Österrike, varför skulle man inte helldre vilja ha det så än att ligga här och ruttna??
Då är det här med förmögenhetsskatt en mycket viktigare fråga, och så vill jag ju gynna mina söner som alla har var sitt företag, så de måste ju få det mycket bättre".
Nu är det säkert inte en och samma kärring som har sagt alla dessa saker, men bara grejen att hon (eller de) kunde känna att de var precis deras åsikter som moderaterna arbetade för, ger mig rysningar...
Antingen har de lämnat partiet eller så har de väl blivit nertystade för att inte skrämma iväg de nya "högerarbetarna", för jag har inte hört dem på ett tag.